ترانه “برای” شروین حاجی‌پور برنده جایزه گرمی شد

ترانه “برای” شروین حاجی‌پور که با الهام از نوشته‌های معترضان به حکومت ایران و دلایل آنها برای اعتراضات و نارضایتی ساخته شده بود، برنده جایزه بهترین ترانه تاثیر گذار درتغییرات اجتماعی در شصت و پنجمین دور از جوایز گرمی شد.

در این مراسم جیل بایدن بانوی اول آمریکا، با تقدیر از این ترانه و با یادآوری مرگ مهسا امینی و جنبش زن زندگی آزادی، نام شروین حاجی‌پور را به عنوان برنده این جایزه اعلام کرد.

برگزار کنندگان جایزه گرمی در اکتبر سال گذشته این رشته را به رشته‌های رقابتی در این مراسم افزودند.

ترانه “برای” پس از انتشار در حساب اینستاگرام شروین در دو روز بیش از ۴۰ میلیون بار دیده شد.

بسیاری از غیرایرانیان از این ترانه الهام گرفتند. کریس مارتین و گروه پرآوازه موسیقی راک بریتانیایی «کلدپلی»، در کنسرت بوئنوس آیرس خود، این ترانه را همراه با گلشیفته فراهانی اجرا کردند.

جیل بایدن ترانه “برای” را الهام بخش نامید و آن را نوایی نیرومند و شاعرانه برای آزادی و حقوق زنان خواند. شروین را بازداشت کردند ولی این ترانه با موضوع قدرتمندش “زن زندگی آزادی” در سراسر جهان منعکس شد.

او افزود: شروین تبریک می‌گویم و از ترانه‌ات متشکریم.

اگرچه شروین حاجی‌پور با ساخت و اجرای “برای” شهرت گسترده جهانی یافت، اما او پیش از این نیز در کارهایش به مسائل اجتماعی و سیاسی روز ایران پرداخته بود.

ترانه “نترس” او درباره رومینا اشرفی است و ترانه “بهار اومد” به آرزوی او برای آزادی و رفاه عمومی اشاره دارد.

.معصومه ناصری روزنامه نگار در مورد ترانه‌ “نترس” نوشت، این ترانه با الهام از داستان هولناک کشته شدن رومینا اشرفی به دست پدرش ساخته شده و در انتهای این ترانه به مخاطبانش می‌گوید سالانه بین ۳۷۵ تا ۴۵۰ قتل ناموسی در ایران رخ می‌دهد. او از فرشته نجاتی، دلبر خسروی، سعیده شریف، ریحانه عامری، خواهران صیادی، علیرضا فاضلی و رومینا اشرفی نام می‌برد و سه نقطه که با نام‌های دیگری پر می‌شود و زنجیره‌ای که پایان ندارد. 

Call Now Button