۸ مارس روز جهانی زن و زنان تاثیرگذار ایرانی

تاریخ پر از زنان موفق و قدرتمندی است که با وجود تمام موانعی که بر سر راهشان قرار داشته، توانسته اند به خواسته‌های خود برسند.

۸ مارس برای تجلیل از مسیری که زنان تا به امروز برای رسیدن به حقوق خود، طی کرده‌اند، در تقویم گنجانده شده است. زنان و دختران در سراسر جهان از طریق نوآوری و پشتکار خود همچنان تلاش خواهند کرد تا تغییرات مورد نظر خود را در جوامعشان ایجاد کنند.

به بهانه ۸ مارس روز جهانی زن، با کتاب‌هایی درباره زندگی و دستاوردهای چند تن از زنان تاثیرگذار ایرانی آشنا شوید:

در فاصله دو نقطه، ایران درودی

کتاب در فاصله دو نقطه، روایت زندگی پر فراز و نشیب بانو ایران درودی، یکی از موفق‌ترین نقاشان معاصر برجسته ایرانی است. این کتاب داستان زندگی‌ وی از زبان خودش نقل می‌ شود و به ما درس امیدواری و تلاش مستمر می‌دهد. این کتاب حدود ۲۴ بار تجدید چاپ شده و در کنار زندگی نامه ایران درودی به ما می‌گوید طبیعی است که گاهی ناامید شویم، اما باید بدانیم که همه افراد موفق با همین سختی‌ها رو‌برو بوده‌اند و با پیروزی در چالش‌های خود، به جایگاه فعلیشان رسیده‌اند.

ایران درودی در سال ۱۳۱۵ در خانواده‌ای ثروتمند در خراسان چشم به جهان گشود. از همان کودکی به به نقاشی علاقه داشت وی به پاریس رفت و در دانشکده بوزار مشغول به تحصیل در حوزه نقاشی شد. او یکی از پر افتخار ترین زنان ایرانی است و در طول زندگی پر بار خود ۵۴ نمایشگاه انفرادی، و ۲۰۰ نمایشگاه گروهی در نقاط مختلف جهان برگزار کرده است. مقالات و نقدهای تحقیقی و هنری مختلفی از او در مطبوعات ایران به چاپ رسیده، و بیش از ۸۰ فیلم مستند تلویزیونی از هنرمندان ایران و جهان را تهیه و کارگردانی کرده و در صدها کنفرانس و جمع هنری به سخنرانی پرداخته است.

مریم میرزاخانی، ملکه ریاضی ایرانی

پروفسور مریم میرزاخانی، نخستین زن و تنها ایرانی دارنده مدال فیلدز است. این جایزه به نوبل ریاضی معروف بوده و مریم میرزاخانی توانست در سال ۲۰۱۴ این جایزه بزرگ را کسب کند. در کتاب زندگی نامه او، از دستاوردهای این زن موفق و نقاط عطف زندگی اش صحبت شده است. میرزاخانی علاقه‌ چندانی به رسانه‌ها نداشت و مصاحبه‌های زیادی از او منتشر نشده‌است. بنابراین در این کتاب می‌توان به اطلاعات بیشتری درباره زندگی او پی برد.

او در سال ۱۳۵۶ در ایران متولد شد، در دانشگاه صنعتی شریف به تحصیل پرداخت و پس از خروج ایران در دانشگاه هاروارد پذیرفته شد. پروفسور مریم میرزاخانی از سال ۲۰۰۸ به عنوان استاد تمام در دانشگاه استنفورد آمریکا مشغول به تدریس شد. قابل ذکر است که سالروز تولد مریم میرزاخانی (۲۲ اردیبهشت)، از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان و با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام‌گذاری شده است. وی در سال ۱۳۹۶ و در سن ۴۰ سالگی به علت ابتلا به سرطان، چشم از جهان فرو بست.

رویای من، انوشه انصاری

کتاب رویای من، داستان زندگی انوشه انصاری، اولین زن فضانورد ایرانی و تلاش‌های او برای رسیدن به رویای همیشگی‌اش، یعنی سفر به فضا است. در این کتاب به فراز و نشیب‌های زندگی انوشه در مسیر فضانوردی پرداخته شده است. این کتاب را خود انوشه انصاری با همکاری نویسنده محبوبش هومر هیکام به نگارش درآورده است.

انوشه انصاری، متولد ۱۳۴۵ بوده و تا سن ۱۸ سالگی در مشهد زندگی می‌کرد. پس از آن به آمریکا مهاجرت و به تحصیل در حوزه‌هایی متفاوت از هوا و فضا پرداخت. به واسطه رویای دیرینه کودکی خود و با تلاش بسیار، تبدیل به اولین زن گردشگر فضایی یا اولین فضانورد همراهی شد که هزینه سفرش را به صورت شخصی پرداخت کرده است. او در ۹ روز اقامت خود در فضا، آزمایش‌هایی را برای آژانس فضایی اروپا انجام داد و پس از بازگشت از فضا تغییرات زیادی در زندگی‌اش رخ داد. مهم‌ترین آن نیز تحصیل در رشته ستاره‌شناسی است. وی هم‌‌اکنون رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور است.

مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران و استاد برجسته آموزش و پرورش، توران میرهادی

توران میرهادی متولد ۱۳۰۶، استاد ادبیات کودک، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش و پایه گذار مجتمع آموزشی تجربی فرهاد، از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و بنیانگذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان است.

میرهادی بیشتر سال‌های عمر خود را صرف آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان کرد. وی با عنوان «مادر ادبیات کودک و نوجوان در ایران» شناخته می‌شود. او در سال ۱۳۹۵ در اثر سکته مغزی و در سن ۸۹ سالگی چشم از جهان فرو بست.

وی در این کتاب خاطرات زندگی تربیتی خود و خانواده‌اش را مکتوب و درباره زبان و هویت ایرانی، مادر و هنر، مادر و ورزش، مادر و عشق، مادر و فرزندان بزرگ‌سال، پذیرش و… صحبت کرده است. این کتاب پانزده بار تجدید چاپ شده است.

در این کتاب که به صورت مصاحبه تنظیم شده، توران میرهادی درباره مهم‌ترین فعالیت‌های خود در طی ۵۰ سال خدمت به کودکان و نوجونان در سه زمینه آموزش و پرورش، ادبیات کودکان و کتاب مرجع تخصصی کودکان و نوجوانان توضیح می‌دهد. میرهادی در این کتاب در مورد نقاط عطف زندگی خود و چگونگی ورود به این مسیر و فعالیت در حوزه کودک و نوجوان صحبت می کند.

Call Now Button