تاثیر ثابت ماندن نرخ بهره بر بازار بهار

بانک مرکزی از مارس سال گذشته تا ژانویه امسال در چندین نوبت نرخ بهره پایه را از 0.25 درصد تا چهار و نیم درصد بالا برد. فعالان حوزه املاک و اقتصاددانان می گویند، افزایش شدید نرخ بهره بانک مرکزی در سال گذشته باعث سرد شدن بازار املاک شد.

هفته گذشته برای اولین بار در یکسال گذشته بانک مرکزی از افزایش نرخ خودداری و آن را ثابت نگه داشت. این کار می تواند به این معنا باشد که خریداران بیشتری وارد بازار املاک خواهند شد.

گزارش انجمن املاک و مستغلات تورنتو نشان داد، اگرچه تعداد فروش و قیمت خانه در ماه فوریه نسبت به فوریه سال قبل کاهش قابل توجهی داشته، اما هر دو رقم نسبت به ژانویه امسال افزایش داشتند. این روند صعودی حداقل تا نوبت بعدی اعلام نرخ از سوی بانک مرکزی در  ۱۲ آوریل ادامه خواهد داشت.

کارشناسان می گویند، بازار مسکن کانادا ممکن است شاهد بازگشت الگوهای فصلی باشد و در فصل بهار شاهد رونق گرفتن بازار مسکن باشیم. هر چه نرخ بهره ثبات بیشتری داشته باشد، بازار مسکن قوی ‌تری خواهیم داشت.

داده‌های انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) نشان می‌ دهد که علی ‌رغم افزایش تعداد املاک فروشی در شروع سال، عرضه املاک هنوز به طور بی سابقه ای پایین است.

به دلیل نرخ بالای بهره، خریداران مسکن در بهار امسال به دنبال خانه های ارزان قیمت هستند، به همین دلیل پیش بینی می شود فروش کاندوها در سال جاری نسبت به خانه‌های مستقل و ویلایی بیشتر باشد و خریداران بیشتری به سمت مناطق و شهرهای ارزان قیمت مانند کلگری، ادمونتون و هلیفکس مهاجرت کنند.

اگر چه ممکن است بانک مرکزی به ناچار در آینده باز هم نرخ بهره را بالا ببرد، ولی ثابت نگه داشتن مقطعی نرخ بهره نیز عده بیشتری را ترغیب به خرید مسکن در این بهار خواهد کرد. بعضی از کارشناسان نیز معتقدند نرخ های بهره  تا سال ها به نرخ های یکی دو سال قبل باز نخواهد گشت.

Call Now Button