تاثیر ورشکستگی بانک های آمریکا بر نرخ بهره و ارزش دلار کانادا

فروپاشی بانک سیلیکون ولی (SVB) پس لرزه هایی را در سیستم مالی جهان و کانادا ایجاد کرده است.

شعبه ی تورنتو این مؤسسه مالی به طور موقت توسط نهاد ناظر بانکی کانادا توقیف شد.

کریستیا فریلند، وزیر دارایی کانادا، همتایان آمریکایی خود را به آرامش در مواجهه با بلاتکلیفی بازار و ترس از سرایت بیماری به سیستم بانکی دیگر کشورها دعوت کرد.

نهاد ناظر بانکی در آمریکا شعبه مرکزی بانک SVB مستقر در کالیفرنیا را پس از برداشت میلیاردها دلار توسط سپرده گذاران هراسان تعطیل کرد.

سیلورگیت کپیتال، که به دلیل فعالیت‌ در زمینه رمزارز شناخته شده است، اواخر هفته گذشته به‌طور داوطلبانه تعطیل شد و یکشنبه هم سپرده گذاران شاهد تعطیلی Signature Bank مستقر در نیویورک بودند.

سهام بانک‌های منطقه‌ای آمریکا به دلیل زیان‌های شدید در First Republic Bank سقوط کرد و این نگرانی را ایجاد کرد که ممکن است این بانک قربانی بعدی باشد.

فریلند در بیانیه‌ای اعلام کرد، با مدیران مالی بانک های اصلی و بانک مرکزی کانادا صحبت کرده و قانع شده سیستم بانکی خوب و منظم این کشور سالم و انعطاف‌پذیر است.

برخی از سرمایه گذاران از فدرال رزرو خواسته اند نرخ های بهره را کاهش دهد تا روند تعطیلی مراکز مالی متوقف شود. اما بیشتر انتظار می رود، فدرال رزرو در نشست بعدی خود در اواخر ماه جاری، افزایش نرخ بهره را متوقف کند یا حداقل از افزایش آن خودداری کند.

با نگرانی از ادامه روند صعودی نرخ بهره در آمریکا، برخی ناظران هشدار دادند ارزش دلار کانادا کاهش می‌یابد.

در صورتی که نرخ کلیدی بانک مرکزی کانادا در نهایت از همتای خود در جنوب مرز تفاوت زیادی داشته باشد ، ارزش دلار کانادا روند نزولی خود را ادامه خواهد داد و از این رو برخی از اقتصاددانان حدس می زنند فشاری بر بانک مرکزی کانادا برای همگام شدن با فدرال رزرو برای جلوگیری از ضعیف تر شدن تورم واردات از جنوب مرز وجود خواهد داشت.

Call Now Button