ثابت ماندن نرخ بهره جدید در کانادا

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره جدید را اعلام و برای دومین جلسه آن را ثابت نگه داشته و ۵ درصد اعلام کرد.

به نظر می‌رسد که علت اصلی این تصمیم، آرام‌تر شدن اقتصاد کانادا و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا باشد. زیرا افزایش نرخ بهره رشد اقتصادی را کاهش می دهد. رشد اقتصادی کانادا در سال جاری به طور متوسط ۱ درصد بوده و انتظار می‌رود که سال ۲۰۲۴ هم شاهد نوسانات چندانی نباشیم. بانک مرکزی از مدت‌ها قبل پیشبینی کرده بود نرخ تورم کانادا احتمالا تا سال ۲۰۲۵ به ۲.۵ درصد خواهد رسید.

این بانک همچنان اعلام کرد، در مورد روند حرکت تورم به نرخ دو درصدی نگران است. قیمت نفت در حال حاضر بالاتر از حد انتظار است و اگر جنگ اسرائیل و غزه به مناطق اطراف برسد، قیمت نفت باز هم افزایش پیدا خواهد کرد.

نرخ تورم در ماه سپتامبر با کاهش ۰.۲ درصدی به ۳.۸ درصد رسید و بانک مرکزی کانادا پیش بینی می‌کند شاخص قیمت مصرف‌کننده تا اواسط سال آینده در سطح ۳.۵ درصد باقی مانده و در سال ۲۰۲۵ به سطح مورد نظر این بانک، یعنی ۲ درصد برسد.

هزینه‌های بالای مسکن نقش اصلی را در ایجاد فشارهای تورمی کانادا داشته است. خانوارهای کانادایی در حال حاضر برای اجاره و رهن خانه هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند.

بانک مرکزی کانادا همچنان نسبت به رشد اقتصاد ابراز نگرانی کرد، زیرا مشاغل و خانوارها هزینه‌های مصرف‌کننده را بیش از آن چیزی که این بانک پیش بینی می‌کرد کاهش داده‌اند.

جلسه بعدی تصمیم‌گیری بانک مرکزی در مورد نرخ بهره در تاریخ ۲۴ ژانویه برگزار خواهد شد.

Call Now Button