RBC می گوید، کانادا در چند ماه آینده وارد رکود خفیف خواهد شد

یک گزارش چشم انداز اقتصادی جدید از RBC نشان می دهد، کانادا احتمالاً در اواسط سال جاری وارد یک “رکود خفیف” می شود.

این گزارش به این موضوع می‌پردازد که چگونه کانادایی‌ها چندین بار افزایش نرخ بهره بانک کانادا را طی سال گذشته پشت سر گذاشته‌اند.

این یادداشت خاطرنشان می کند: رشد اقتصادی کانادا تا پایان سال 2022 با رشد ثابت تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم متوقف شد. این اولین باری است که اقتصاد از زمان کاهش مرتبط با بیماری همه گیر در سه ماهه دوم 2021 رشد نکرده است.

افزایش قابل توجه نرخ اشتغال و رشد 0.3 درصدی در ژانویه امسال تصویر کمی امیدوارکننده از آینده را نشان می دهد که کارشناسان پیش از این انتظار داشتند.

بانک کانادا در اوایل این ماه نرخ بهره خود را در 4.5 درصد نگه داشت. اولین ثبات نرخ بهره از مارس 2022. اما مشخص نیست آیا این روند پایدار خواهد بود یا خیر، با توجه به اینکه تورم به آرامی در حال کاهش است.

آشفتگی های اخیر در بازارهای مالی تردیدهایی را در مورد ادامه افزایش نرخ بهره از سوی Feds ایجاد کرده است. این گزارش پیش‌بینی می‌کند، نرخ‌های بهره بالاتر همچنان به کاهش قدرت خرید خانوارها ادامه می‌دهد.

اگر اقتصاد رکود خفیف‌تری را تجربه کند، که انتظار می‌رود در سه ماهه میانی سال 2023 اتفاق بیفتد، ممکن است همچنان بتواند از یک رکود بزرگ جلوگیری کرد.

RBC می‌گوید، سهم درآمد قابل تصرف خانوار که با پرداخت بدهی‌ها خورده می شود، تا نیمه دوم سال 2023 به «سطح رکورد» افزایش می‌یابد و قدرت خرید را کاهش و هزینه‌های مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد.

این فشارهای بدهی ممکن است بر مشاغل نیز تأثیر بگذارد و بر رونق اخیر در استخدام تأثیر بگذارد. انتظار می رود نرخ بیکاری در کانادا از 5.0 درصد تا اوایل سال 2024 به 6.8 درصد افزایش یابد.

انتظار می رود سطوح بالای مهاجرت به رفع شکاف های بازار کار کانادا و افزودن نزدیک به یک میلیون مصرف کننده جدید به جمعیت کانادا در سال جاری و سال آینده کمک کند. کارشناسان RBC می گویند، تولید ناخالص داخلی باید به دلیل این عوامل پس از کاهش در اواسط سال 2023 رشد کند، اما نسبتاً کم.

Call Now Button