بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بالا برد

بانک مرکزی آمریکا برای نهمین بار در یک سال گذشته نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد بالا برد تا مانع ادامه تورم در این کشور شود. این افزایش بهره همزمان با اعلام ورشکستگی دو بانک سیلیکون ولی ( SVB) و سیگنچر بانک در ایالت کالیفرنیا اعلام شد.

رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت، اگر این اقدام برای کنترل افزایش قیمت‌ها «مناسب» تشخیص داده شود نرخ بهره باز هم در آینده افزایش خواهد یافت.

بانک مرکزی آمریکا در تلاش است با افزایش نرخ بهره بانکی جلوی تورم را بگیرد اما این افزایش‌ها می‌تواند نظام بانکی این کشور را با خطر ورشکستگی و کسری نقدینگی روبرو کند.
نرخ بهره بانکی آمریکا در حال حاضر بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد است، این نرخ حدود یک سال پیش نزدیک به صفر بود.

به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی و مقام‌های دولتی  علت ورشکستگی دو بانک در کالیفرنیا رویه غلط و پرخطر آنها در بانکداری بوده که نتوانسته از آنها در برابر تلاطم فعلی اوضاع اقتصادی محافظت کند.

نهادهای بانکی و اقتصادی آمریکا می‌گویند به جای متوقف کردن راهکار افزایش نرخ بهره بانکی، در صدد تهیه مقررات جدید برای بانک‌ها هستند تا مانع فعالیت‌های بی‌رویه و پرخطر در نظام بانکداری آمریکا شوند.

بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته نرخ بهره بانکی را نیم درصد بالا برد.

آمریکا شاهد بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته بوده و کارشناسان نسبت به آغاز یک رکود اقتصادی جدید هشدار داده اند.

افزایش نرخ وام مسکن موجب رکود در صنعت ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن و سقوط قیمت خانه در ماه فوریه شده است، اتفاقی که برای نخستین بار طی ۱۰ سال گذشته روی داده است.

بانک مرکزی آمریکا انتظار دارد با بالا بردن نرخ بهره بانکی، هزینه وام‌گرفتن و خرج‌کردن را بالا ببرد و با کم شدن ورود پول به بازار، میزان تقاضا را پایین بیاورد و به این ترتیب با کاهش تقاضا و ثابت ماندن عرضه، از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

با این حال، کم کردن تقاضا در اقتصاد متکی بر مصرف‌گرایی می‌تواند به معنای کوچک شدن اقتصاد و ورود آن به یک دوره رکورد باشد.

Call Now Button