کاهش نرخ تورم در کانادا در ماه فوریه

مرکز  آمار کانادا گزارش داد، نرخ تورم  در ماه فوریه به 5.2 درصد رسیده که بزرگترین کاهش از آوریل 2020 تاکنون است.

میزان تورم نسبت به زمان مشابه سال گذشته که 5.7 درصد بود نیز کمتر شده است .

اما با وجود کاهش آماری نرخ تورم، قیمت مواد غذایی همچنان روند افزایشی دارد و میزان افزایش قیمت ها از تورم کلی بیشتر شده است.

قیمت مواد غذایی در فروشگاه ها در ماه فوریه در مقایسه با سال گذشته 10.6 درصد بیشتر شده و برای هفتمین ماه متوالی  شاهد افزایش دو رقمی قیمت ها بوده است.

محدودیت عرضه و آب و هوای بد در مناطق تولید مواد غذایی باعث فشار صعودی بر قیمت ها شده است، مثلا قیمت آب پرتقال به دلیل شیوع آفت مرکبات و حوادث مرتبط با آب و هوا مانند طوفان ایان افزایش یافته است.

غلات، شکر و ماهی، غذاهای دریایی و سایر محصولات دریایی نیز شاهد رشد سریع قیمت بودند. اما از سوی دیگر، رشد قیمت نوشیدنی‌های غیرالکلی، گوشت، سبزیجات و محصولات سبزیجات و محصولات نانوایی کندتر بوده است.

قیمت انرژی نسبت به سال گذشته 0.6 درصد کاهش یافت زیرا قیمت بنزین 4.7 درصد در مقایسه با سال گذشته کمتر شده است .

بدون احتساب مواد غذایی و انرژی ، قیمت ها در ماه فوریه 4.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است، که تقریبا مشابه ماه ژانویه است .

بانک مرکزی کانادا در تلاش است تورم کلی را به هدف دو درصدی خود بازگرداند، به همین دلیل نرخ بهره خود را در اوایل ماه جاری بدون تغییر در 4.5 درصد باقی گذاشت.

میانگین سه معیار اصلی تورم که توسط بانک مرکزی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد در ماه فوریه به 5.37 درصد  رسید، که در مقایسه با  ژانویه 0.2 درصد کاهش یافت.

Call Now Button