Douglas Todd می گوید، در بهار امسال پنج نیرو قیمت خانه های کانادا را تغییر می دهد

صنعت املاک و مستغلات امیدوار است بازار بهار، زمانی که فروش به طور سنتی افزایش می‌یابد، قیمت مسکن را تغییر دهد که از اوج خود در یک سال گذشته 19 درصد در سطح ملی کاهش یافته است.

نشانه‌های آزمایشی وجود دارد که برخی خریداران در حال بازگشت به بازار هستند، بازاری که یک سال است با نرخ‌های وام مسکن که به شش و هفت درصد افزایش یافته است، راکد مانده است. بانک کانادا و سایرین در سراسر جهان متوجه شدند که باید تورم ناشی از هزینه‌های بیش از حد دولت در طول همه‌گیری را مهار کنند.

مشاوران املاک و وام دهندگان وام مسکن با احساسات آمیخته اشتیاق، ترس و طمع بازدست به گریبانند که هر بهار ایجاد می شود. با نشانه هایی از افزایش اندک فروش و فهرست های فروش در ماه فوریه، آنها مشتاق تقاضای متوقف شده و فشار صعودی بر قیمت ها هستند. موضع مرسوم آنها این است که مردم فکر کنند بهترین زمان برای خرید همین الان است. تحلیلگران مستقل چندان مطمئن نیستند.

در واقع چه اتفاقی می افتد؟ نه مالکان و نه سرمایه گذاران خانه های زیادی را وارد بازار نمی کنند، بنابراین خریداران انتخاب کمی دارند. در سطح ملی، قیمت های MLS در ماه فوریه نسبت به ژانویه 1.1 درصد دیگر کاهش یافت.

با این حال، در ونکوور بزرگ، قیمت های کلی یک درصد افزایش یافت. در Fraser Valley آنها پس از یک چهارم کاهش نسبت به سال گذشته، 0.5 درصد افزایش یافتند. میانگین قیمت تمام املاک مسکونی در مترو ونکوور 1.12 میلیون دلار است، در حالی که در سراسر کانادا (خارج از ونکوور و تورنتو)، قیمت معمولی 527000 دلار است.

پنج نیرو بازار مسکن کانادا را شکل داده و منحرف می کنند:

نرخ وام مسکن ناراحت کننده است

نرخ‌های وام مسکن به همان سرعتی که بانک مرکزی کانادا تعیین کرده بود، در حال افزایش است که در نهایت در این ماه یک توقف را نشان داد. اما بانک‌های بزرگ هر کاری انجام می‌دهند تا این ضربه را کاهش دهند تا صاحبان وام ها دچار وحشت نشوند و خانه‌های خود را به بازار عرضه نکنند، یا بدتر از آن، دچار توقیف نشوند.

Steve Saretsky تحلیلگر مسکن در ونکوور، متعجب است که بانک ها تا چه زمانی می توانند تا این حد ادامه دهند. او می‌گوید: بانک‌ها با زیان‌های هنگفتی مواجه هستند. زمانی که بانک کانادا موجی از نرخ‌های محرک را به راه انداخت، بسیاری از وام‌های مسکن ناگهان به وام‌های مسکن با بهره تبدیل شدند چیزی که تنها 12 ماه پیش غیرقابل تصور بود.

کانادا در میان پرخطرترین کشورها

با توجه به تعهد غیرمعمول کانادایی‌ها به جستجوی موفقیت مالی از طریق دارایی، خانوارهای اینجا بدهی بسیار بالاتری نسبت به اکثر اقتصادهای پیشرفته دارند، یعنی 186 درصد از درآمد قابل تصرف.

اتاوا همچنین در طول همه‌گیری، پول بیشتری را به اقتصاد وارد کرد و باعث تورم شدید شد. علاوه بر این، قیمت خانه در کانادا بسیار سریعتر از ایالات متحده کاهش یافته است، جایی که آنها تنها چهار درصد از اوج کاهش یافته اند.

تغییر روانشناسی مسکن

آیا شتاب به بازار باز می گردد؟ فروشندگان، خریداران و سازندگان مضطرب هستند. در حالی که صنعت مشتاق دیدن نشانه هایی است که بدترین ها به پایان رسیده است، تحلیلگرانی مانند John Pasalis می گویند، هنوز زود است که بگوییم. من مایل نیستم این را پایین بدانم زیرا هنوز در اوایل چرخه افزایش نرخ هستیم. روندهایی که امروز می بینیم ممکن است کوتاه مدت باشند، اما هنوز خطرات اساسی وجود دارد.

Saretsky می گوید، مترو ونکوور و تورنتو کمترین حجم خانه های فروش رفته را در دو دهه اخیر دارند، تقریباً 40 درصد کمتر. این تنها به این دلیل نیست که بانک ها از مالکان محافظت می کنند. سه عامل دیگر بسیاری را در حاشیه نگه می دارد. مردم نمی‌فروشند مگر اینکه چیزی برای خرید وجود داشته باشد. با توجه به افزایش هزینه های وام، افزایش اندازه مسکن بسیار گران تر است. و شرایط بازار بسیار نامشخص است. مردم عدم اطمینان را دوست ندارند.

سرمایه گذاران بازیکنان بزرگی هستند

یکی دیگر از عوامل خطر کانادا، تعداد زیاد افرادی است که خانه های دوم، سوم و چهارم را به عنوان سرمایه گذاری خریداری می کنند. اغلب با پول نقد.

سرمایه‌گذاران مستقیماً با خریدارانی که برای اولین‌بار خرید می‌کنند رقابت می‌کنند، زیرا سفته‌بازان روی کم‌هزینه‌ترین شکل مسکن تمرکز می‌کنند: کاندومینیوم. یک مطالعه مهم آمار کانادا در ماه گذشته نشان می دهد، سرمایه گذاران داخلی و فراساحلی B.C.، 49 درصد از کاندومینیوم های ساخته شده از سال 2016 را تصاحب کرده اند که نسبتی شگفت انگیز است.

سیاست مهاجرت محرک تقاضا
Jock Finlayson عضو B.C. Business Council و Wendy Waters تحلیلگر صنعت می‌گوید، رکورد تعداد دانشجویان بین‌المللی در تورنتو و ونکوور، سرمایه‌گذاران را متوقف می‌کند، زیرا تازه‌واردها بر اجاره‌بها فشار صعودی وارد می‌کنند.

Finlayson گفت: ورود صدها هزار دانشجوی بین‌المللی مشکلاتی را در بازارهای اجاره تشدید کرده است. میانگین اجاره بها در سراسر کشور از سال 2016 تاکنون 42 درصد افزایش یافته است.

در حالی که رهبران صنعت معمولاً استدلال می‌کنند که قیمت‌ها و اجاره‌ها به دلیل کمبود عرضه جدید افزایش می‌یابد، Pasalis می‌گوید، این موضوع بیشتر به لیبرال‌ها مرتبط است که جذب مهاجرت را افزایش می‌دهند. تعداد ساکنان دائمی جدید هر سال از حدود 250000 به تقریبا 500000 افزایش یافته است.

Call Now Button