بانک مرکزی کانادا تا چه زمانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بی تفاوت خواهد ماند؟

پس از آنکه بانک مرکزی کانادا در 8 مارس تصمیم گرفت چرخه افزایش نرخ بهره خود را متوقف کند، چشم انداز مالی جهان تغییرات زیادی داشته است .

چندبانک در  آمریکا ورشکسته شده اند، بحران بانکی در اروپا به سختی مهار شد و مهمتر از همه  فدرال رزرو هفته گذشته با نرخ بهره  را بالاتر برد.

برخی اقتصاددانان می گویند،  بحران بانکی در آمریکا  و تأثیر آن بر برنامه های سیاست پولی ممکن است به بانک  مرکزی  کانادا اطمینان بیشتری برای حفظ نرخ بهره خود در 4.5 درصد بدهد .

برخی دیگر از اقتصاددانان اما می گویند، اگر فدرال رزرو آمریکا همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه دهد،  ممکن است دلار کانادا ضربه بیشتری بخورد.

جیمی ژان، اقتصاددان ارشد و استراتژیست مطالعات اقتصادی در Desjardins Groupتاکید کرد عملکرد بانک  مرکزی کانادا در این مرحله کاملاً  از آنچه که فدرال رزرو انجام می دهد، مستقل است.

آمار کانادا در ماه فوریه نشان می دهد تورم در حال کاهش است، اگرچه در 5.2، هنوز با هدف دو درصدی بانک کانادا فاصله زیادی دارد.

بسیاری از اقتصاددانان افزایش نرخ بهره را یکی از عوامل اصلی سقوط بانک سیلیکون ولی می دانند و این نشاندهنده مسیر دشواری است که بانک‌های مرکزی در اجرای سیاستهایشان  برای کاهش تورم در پیش دارند.

جاش نای، اقتصاددان ارشد رویال بانک کانادا، گفت، او پیش بینی می کند بانک کانادا در اوایل سال 2024 کاهش نرخ بهره را آغاز کند و تحولات اخیر بانکی افزایش بیشتر در سال جاری را غیرممکن می کند.

Call Now Button