یک آرامبخش خطرناک مخصوص حیوانات، در میان مواد مخدر خیابانی کانادا

عرضه غیرقانونی زایلازین یک نوع آرامبخش مخصوص حیوانات در کانادا بیشتر شده است. کنشگران خواستار انجام اقدامات بیشتر برای رسیدگی به این پدیده هستند. این ماده جان مصرف کنندگان مواد مخدر را به خطر می اندازد.

این آرامبخش بسیار قوی دامپزشکی که به نام داروی زامبی معروف است، در ترکیب با اُپیوئیدها استفاده می شود تا اثربخشی آن طولانی تر شود. این ماده مخدر می تواند باعث ساعت ها بیهوشی و زخم های وحشتناک و دردناک منجر به قطع عضو شود.

زایلازین به عنوان آرامبخش حیوانات بزرگ مانند اسب استفاده می شود، استفاده از آن برای انسان در کانادا تایید نشده است. اثرات طولانی مدت آن بر سلامت انسان مشخص نیست اما می تواند میزان تنفس، فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد.

به گزارش وزارت بهداشت کانادا در سال 2018، تنها پنج نمونه از زایلازین توسط سرویس آنالیز داروی بهداشت کانادا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت اما تا سال 2019، این رقم به 205 مورد و در سال گذشته به 1350 مورد افزایش یافت.

داروی نالوکسون که برای رفع کامل یا بخشی از اثر داروهای اپیوئیدی استفاده می شود، در مقابل زایلازین بی تاثیر است، به این معنی که امکان احیای افراد مصرف کننده زایلازین وجود ندارد.

اثرات کوتاه‌ مدت این داروی مخرب شامل بیهوشی چندساعته، احتمال دزدی از فرد، آسیب ‌های فیزیکی و سوء استفاده جنسی و اثرات طولانی مدت استفاده از آن زخم ‌های عفونی جدی است که می تواند به از بین رفتن بافت و اعضای بدن منجر شود.

طبق آخرین داده‌ های دولت فدرال، در نیمه اول سال گذشته، در مجموع 3556 مورد مرگ مشکوک به اووردوز ناشی از مواد مخدر گزارش شد که برابر با 20 مرگ در روز است در صورتی که این رقم در سال 2016 هشت مرگ در روز و در سال 2018 دوازده مرگ در روز بود. از ژانویه 2016 تا جون 2022، در مجموع 32632 مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در کانادا رخ داده است.

Call Now Button