برخی مواد غذایی که به سلامت بیشتر روان کمک می کنند

بخش مهمی از سلامت روان با رژیم غذایی شما مرتبط است. ارتباط تغذیه و سلامت روان موضوعی است که متخصصان سال‌هاست درباره آن می‌نویسند و حالا این ارتباط مورد تایید قرار گرفته است.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، انواع میکروب‌هایی که در روده یا دستگاه گوارش وجود دارند، می‌توانند بر روی خلق و خوی ما تاثیر بگذارند. کارشناسان می گویند، تغییر رژیم غذایی بر روی این میکروب‌ها تاثیر گذاشته و می تواند به افرادی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند، کمک کند.

محققان کانادایی در یک مطالعه نشان دادند، پیروی از دستورالعمل‌های رژیم غذایی، خواب، فعالیت بدنی و استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در کودکان ۱۰ و ۱۱ ساله باعث بهبود سلامت روان آنها می‌شود.

دکتر «بانی کاپلان»، روانشناس و استاد بازنشسته دانشکده پزشکی دانشگاه کلگری می گوید، کودکانی که خوب غذا می‌خورند، کمتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند. یک مطالعه دیگر که در مجلهJAMA Open چاپ شده نیز نشان داد، افراد دارای رژیم‌های غذایی سرشار از مواد فرآوری شده بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.

سیستم گوارش ما با مغز در ارتباط مستقیم بوده و یکی از موادی که در این فرآیند به شدت تاثیرگذار است میکروبیوم نام دارد که از تریلیون‌ها باکتری تشکیل شده است. این مواد به هضم غذا در بدن ما کمک کرده و برای اطلاع‌رسانی به مغز و تقویت پوشش دیواره روده نیز مفید هستند.

غذایی که می‌خورید ممکن است هر بار حاوی باکتری‌های خوب یا بد باشد. به عنوان مثال، غذاهای حاوی فیبر دارای باکتری‌های خوب هستند. میکروبیوم‌ها هم به محض دریافت این باکتری‌ها به سلول‌های ایمنی شما سیگنال می‌فرستند و این سلول‌ها در سراسر جریان خون حرکت می‌کنند و در نهایت به مغز می‌رسند.

مطالعات اخیر نشان می دهند، رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین راه برای جلوگیری و کاهش افسردگی و اضطراب و بهبود سلامت روان است. این رژیم شامل سبزی و میوه‌جات، غلات کامل، لوبیا، آجیل، ماهی، لبنیات، گوشت و تخم مرغ است.

یکی دیگر از موادی که کارشناسان بر روی آن تاکید می کنند، فیبر است. برای افزایش فیبر در رژیم غذایی و رسیدن به سلامت روان این مواد غذایی را در رژیم خود بگنحانید:

  • کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم بروکسل، نخود سبز، کنگر، کدو تنبل
  • انواع توت‌ها، سیب، گلابی، آووکادو، انبه
  • لوبیا، حبوبات، عدس، نخود
  • آجیل، مخصوصا پسته و بادام
  • جو کامل، جو، بلغور، ذرت
  • غلات صبحانه

جالب است بدانید برخی از میکروبیوم‌هایی که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم ممکن است در بدو تولد ایجاد شوند. کودکانی که با سزارین متولد می‌شوند در مقایسه با کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند میکروبیوم‌های متفاوتی دارند. و این به این علت است که نوزادان در مسیر عبور از کانال رحم با تنوع بیشتری از میکروب‌های مفید مواجه می‌شوند. شیر و تغذیه اولیه نوزاد نیز در این فرآیند بی‌تاثیر نیست.

Call Now Button