چه غذاهایی را نباید خورد؟

بیل مارلر یک وکیل است که در مورد حوزه ی بهداشت، سلامت و امنیت مواد غذایی فعالیت می‌کند. او در سی سال اخیر از حقوق قربانیانی که با باکتری ‌ای‌کولای، سالمونلا، لیستریا و دیگر بیماری‌هایی که از طریق غذا منتقل می‌شوند بیمار شده‌اند، دفاع کرده است.

او در یک مستندی در مورد غذاهایی صحبت کرد که نباید خورده شوند.

استفانی اینگبرگ دختر ۱۷ ساله آمریکایی اهل سنت لوییز قصد داشت با خانواده‌اش برای تعطیلات بهار به جمهوری دومینیکن برود. قبل از پرواز کمی دلش درد می‌کرد اما زیاد به آن توجه نکرد. در مقصد حالش بهتر شده بود. اما در طول شب حالش بدتر شده و مجبور شد به بیمارستان برود.

صبح روز بعد او دیگر مادرش را نمی‌شناخت. کلیه‌هایش از کار افتاده، دچار تورم مغز شده و چند بار تشنج کرده بود.
پدر و مادرش او را با اورژانس پزشکی به ایالات‌متحده آمریکا برگرداندند و در آنجا بود که فهمیدند او دچار عفونت شدید با باکتری ای‌کولای شده است. شرایط او در طول شب بدتر شد و به کما رفت. حتی کشیش نیز برای دعای آخر بالای سرش حاضر شد.

اما استفانی نیز در این مستند حضور دارد تا نشان می‌دهد چطور رعایت نکردن اصول بهداشتی در غذاهایی که می‌خوریم و در چرخه تولید غذا می‌تواند به نتایج مرگبار ختم شود. آثار درازمدت عفونت ای‌کولای تا آخر عمر همراه استفانی خواهد ماند.

او گفت، من باید هرروز دارو مصرف کنم و احتمال دارد مجبور به عمل پیوند کلیه شوم. ممکن است برای تمام عمر مجبور به دیالیز باشم. من فقط یک سالاد خوردم و حالا برای تمام عمر باید آثار آن روی سلامت بدنم را تحمل‌کنم.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۶۰۰ میلیون نفر به دلیل خوردن غذای آلوده بیمار شده و ۴۲۰ هزارنفر در اثر این بیماری‌ها می‌میرند.

با ما هراه باشید تا توصیه‌های بیل مارلر را بخوانید:

شیرها و آب‌میوه‌های غیر پاستوریزه

مارلر می گوید باید از شیر و آب‌میوه‌های غیر پاستوریزه به‌شدت دوری کرد. خطر ای کولای در این محصولات غذایی نیز وجود دارد.

مارلر گفت، ممکن است تصور کنید شیر و آب‌میوه غیر پاستوریزه نشده می‌تواند برای سلامتتان مفید باشد اما باور کنید اصلاً ارزش خطرش را ندارد.

جوانه‌ها

مارلر هیچ نوع جوانه خامی نمی‌خورد. از جوانه یونجه تا جوانه ماش، جوانه شبدر یا لوبیا. این جوانه‌ها ارتباط مستقیمی با بزرگ‌ترین مسمویت های بزرگ غذایی در جهان دارند. در سال ۲۰۱۱، موجی از مسمویت غذایی در آلمان ایجاد شد که ناشی از دانه‌های شنبلیله بود. در این موج مسمومیت ۹۰۰ نفر دچار اختلال در کلیه شدند و بیش از ۵۰ نفر جان خود را از دست دادند.

به گفته مارلر، وقتی دانه‌ها در فضای آزاد رشد می‌کنند، آلوده می‌شوند. وقتی آن‌ها را در آب قرار می‌دهید تا جوانه بزنند، بهترین شرایط برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌شود.

گوشتی که خوب پخته نشده است

در گوشت چرخ‌کرده باکتری های سطح گوشت داخل آن مخلوط شده است. به همین دلیل مهم است همبرگر را طوری بپزید که همه جای آن پخته شود.

مار لر می‌گوید، برای بیماری جدی ناشی از باکتری، لازم نیست تعداد باکتری ها زیاد باشد. تنها ۵۰ باکتری ‌ای کولای کافی است تا شما را بکشد و ۱۰۰ هزارتا از این باکتری نوک یک سوزن جا می‌شود. این مقدار چیزی نیست که بتوانید ببینید، بچشید یا بویش را حس کنید. تنها راه پختن کامل گوشت است.

در مورد استیک‌ها خطر کمتر است چون باکتری‌های سطح استیک در زمان پختن کشته می‌شوند.

میوه‌ها و سبزی‌های از پیش شسته شده و از پیش پخته‌شده

به گفته منصور صمد پور کارشناس امنیت غذا، وقتی همبرگر می‌خورید، خطرناک‌ترین چیز همبرگر نیست بلکه پیاز، کاهو و گوجه‌فرنگی‌ کنار آن است.
موجی از ای کولای در سال ۲۰۰۶، بیش از ۲۰۰ نفر را مسموم و باعث مرگ پنج نفر شد. مقصر آلودگی مزرعه اسفناجی در کالیفرنیا بود که در آن حیوانات وجود داشتند و مدفوع حیوانات اسفناج‌ها را به ای‌کولای آلوده کرده بود.

این اسفناج‌ها از مزرعه برداشت شده و در فرآیند سه مرحله‌ای شستشو باکتری بین تمام محصول پخش و بعد به سراسر کشور فرستاده شد.

تخم‌مرغ خام و نیمه پخته‌شده

سالمونلا باعث ایجاد خطر در تخم‌مرغ مش ود. سالمونلا یک باکتری رایج است که موجب اسهال، تب، تهوع و دردهای شکمی می‌شود. افراد پیر و جوان ممکن است در اثر آن دچار بیماری جدی شوند و حتی جان خود را از دست بدهند.

به گفته مارلر، امروزه تخم‌مرغ‌ها امن‌تر از قبل هستند اما همچنان توصیه می شود در مصرف آن‌ها احتیاط کنید زیرا سالمونلا همچنان خطری غیرقابل‌پیش‌بینی برای کسانی است تخم‌مرغ را به‌صورت خام یا نیمه‌پخته مصرف می‌کنند.

از هر ۱۰ هزار تخم‌مرغ، یکی ویروس سالمونلا دارد. رحم مرغ‌ها جایی است که باکتری سالمونلا در آن می‌تواند خوب رشد کند. بعد ازآنجا وارد تخم‌مرغ می‌شود.

صدف‌های خوراکی و خام

صدف های خوراکی به‌صورت فیلتری تغذیه می‌کنند. این یعنی اگر باکتری یا عفونتی ویروسی در آبی که در آن زندگی می‌کنند پخش‌شده باشد، به‌راحتی وارد چرخه غذایی آن‌ها می‌شود. و اگر به صورت خام مصرف شوند مستقیما وارد بدن ما می شوند.

مارلر می گوید، با گرم شدن آب اقیانوس‌ها، تعداد حوادث آلودگی‌های مربوط صدف‌ها بیشتر شده است. این‌یک عامل خطرزای جدید است. وقتی در رستوران صدف سفارش می‌دهید این را در نظر داشته باشید.

ساندویچ‌های بسته‌بندی‌شده

مار لر توصیه می‌کند، به تاریخ تولید روی بسته ساندویچ‌ها دقت کنید و ترجیحاً غذاهایی بخورید که خودتان آماده کرده‌اید یا جلوی شما آماده‌شده است.

هرچه روزهای بیشتری از تاریخ تولید گذشته باشد، عامل خطرزا بیشتر است و می‌تواند شمارا در معرض لیستریا مونتوسیتوژن ها که میکروب‌های بسیار خطرناکی هستند قرار دهند که یکی از بزرگ‌ترین باکتری‌های کشنده در ایالات‌متحده آمریکا و در سراسر جهان است.

لیستریا به راحتی در دمای یخچال رشد می کند. اگر ساندویچی که درست می کنید را همان موقع بخورید خطر لیستریا پایین است. اما اگر ساندویچ یک هفته در یخچال بماند و بعد شما را آن را بخورید، در این مدت باکتری لیستریا به تعداد کافی رشد کرده و می‌تواند شمارا بیمار کند.

سوشی معمولاً مشکلی ندارد

سوشی غذایی است که معمولاً مردم در موردش مشکوک هستند، اما از نظر مارلز این غذایی ژاپنی که با ماهی خام و برنج درست می شود خطر چندانی ندارد چون ماهی از جهت میزان باکتری و ایجاد عفونت کم‌خطر است، اما توصیه می‌کند دقت کنید سوشی را از کجا سوشی می‌خرید.

Call Now Button