سازمان جهانی بهداشت هشدار داد، کانادایی ها همچنان بیش از حد سدیم می خورند. در اینجا نحوه کاهش دادن آمده است

در اوایل ماه جاری، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اولین گزارش خود را در مورد تلاش های جهانی برای کاهش مصرف سدیم منتشر کرد. و به نظر می رسد، ما آنطور که انتظار داشتیم کار نمی کنیم.

به گفته WHO، جهان برای دستیابی به اهداف کاهش سدیم مورد توافق که برای محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی لازم است، خارج از مسیر قرار دارد.

در اینجا آنچه باید در مورد گزارش جهانی WHO در مورد کاهش سدیم بدانید، به علاوه آنچه می توانید برای کاهش سدیم در رژیم غذایی خانواده خود انجام دهید، آمده است.

پیشینه گزارش WHO

به خوبی ثابت شده است که رژیم های غذایی ناسالم عامل اصلی بیماری های مزمن، به ویژه بیماری های قلبی عروقی است.

علاوه بر این، بیشترین تعداد مرگ و میرهای مرتبط با رژیم غذایی، مربوط به مصرف بیش از حد سدیم است که یک عامل خطر ثابت برای افزایش فشار خون، حمله قلبی و سکته ایسکمیک است. (سکته مغزی ایسکمیک زمانی ایجاد می شود که یک لخته خون، جریان خون به مغز را قطع کند.)

در سال 2013، تمام 194 کشور عضو WHO متعهد شدند مصرف سدیم را تا سال 2025 به میزان 30 درصد کاهش دهند. WHO از دولت ها خواست تا سیاست ها و برنامه های خود برای کاهش میزان سدیم در غذاهای فرآوری شده و آموزش مصرف کنندگان در مورد انتخاب غذاهای کم سدیم را اجرا کنند.

گزارش جدید که در 9 مارس منتشر شد، اولین گزارشی است که پیشرفت هر یک از کشورهای عضو WHO را در تلاش برای کاهش سدیم در سال 2025 مستند می کند.

بر اساس این گزارش، متوسط ​​مصرف جهانی سدیم 4310 میلی‌گرم در روز است که بسیار بیشتر از توصیه‌های WHO برای دریافت سدیم روزانه کمتر از 2000 میلی‌گرم است.

از اکتبر 2022، تنها 5 درصد از کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت (نه کشور) امتیاز 4 بالاترین امتیاز ممکن را دریافت کردند. هر کدام حداقل دو سیاست اجباری کاهش سدیم و همه سیاست‌های توصیه شده مرتبط با سدیم WHO برای مبارزه با بیماری‌های مزمن را اجرا کرده بودند.

کانادا امتیاز کشوری دو را دریافت کرد، به این معنی که دولت اقدامات داوطلبانه یا برای تشویق صنایع غذایی به کاهش سدیم یا تشویق مصرف کنندگان به انتخاب مواد غذایی سالم تر در مورد سدیم را انجام داده است. Health Canada هر دو را انجام داده است.

در جولای 2022، Health Canada همچنین برچسب‌های غذایی بر روی بسته بندی را تنظیم کرد تا به مصرف‌کنندگان کمک کند انتخاب‌های غذایی سالم‌تری در مورد سدیم (و همچنین چربی اشباع شده و قندها) داشته باشند.

برچسب اجباری جدید تکمیل کننده جدول حقایق تغذیه ای پشت بسته است که از سال 2007 اجباری می باشد. این برچسب روی غذاهای از پیش بسته بندی شده که 15 درصد ارزش روزانه (DV) سدیم و چربی اشباع شده و/یا قندها را برآورده می کنند یا از آن فراتر می رود، قرار می گیرند. تولیدکنندگان مواد غذایی تا 1 ژانویه 2026 فرصت دارند تا از این قانون پیروی کنند.

(برای دریافت امتیاز سه، کانادا باید حداقل یک سیاست اجباری را برای کاهش سدیم در عرضه مواد غذایی اجرا کند، به عنوان مثال، تعیین حداکثر میزان سدیم در غذاها و غیره .)

کاهش مصرف سدیم در خانه

علیرغم اقدامات داوطلبانه Health Canada برای محدود کردن مصرف سدیم، اکثر کانادایی ها (از هر 10 نفر 6 نفر) همچنان سدیم بیش از حد مصرف می کنند که به طور متوسط ​​2760 میلی گرم در روز است. این مقدار در میان نوجوانان پسر (3320 میلی گرم) و در مردان 19 تا 50 ساله حتی بیشتر است.

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف روزانه سدیم را به 2000 میلی گرم محدود کنند. اکثر سدیمی که ما مصرف می کنیم – 77 درصد – از غذاهای بسته بندی شده و وعده های غذایی رستوران می آید، نه نمکدان.

محصولات نانوایی (مانند نان، کلوچه، دسر، کراکر گرانولا)، گوشت های فرآوری شده (مانند سوسیس، گوشت اغذیه فروشی، بال مرغ، همبرگر، کوفته) و وعده های غذایی مخلوط (مانند پیتزا، لازانیا، خوراکی های یخ زده و پیش غذا، سیب زمینی یخ زده، سالادهای آماده) نیمی از سدیم مصرفی کانادایی ها را تشکیل می دهند.

سایر مشارکت کنندگان بزرگ پنیر، سوپ، سس و چاشنی ها هستند.

برچسب های تغذیه ای روی غذاهای بسته بندی شده و آماده را بخوانید. از درصد ارزش روزانه (DV) برای درک میزان سدیم در یک وعده از محصول غذایی استفاده کنید. پنج درصد یا کمتر DV کمی در نظر گرفته می شود. 15 درصد یا بیشتر مقدار زیاد در نظر گرفته می شود.

برای مصرف کمتر سدیم، نسخه های خانگی از محصولات پخته شده تجاری، سس پاستا و سوپ درست کنید. به جای گوشت های اغذیه فروشی، سینه بوقلمون یا مرغ را برای ساندویچ و سالاد کباب کنید.

غذاهای خانگی را بیشتر میل کنید. وعده های غذایی رستوران می تواند به طرز شگفت انگیزی سرشار از سدیم باشد.

اگر از خدماتی مانند Hello Fresh و Chef’s Plateاستفاده می کنید، قبل از ثبت سفارش هفتگی، اطلاعات تغذیه را بخوانید. غیر معمول نیست که یک وعده غذایی – حتی غذاهایی که کالری یا کربوهیدرات کمتری دارند، بین 1000 تا 2000 میلی گرم سدیم داشته باشند (برخی حتی بیشتر).

Call Now Button