آسم بیماری خاموش

آسم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که متخصصان می گویند، تشخیص صحیح آن می‌تواند دشوار باشد.

دکتر شاون آرون، متخصص بیماری‌های تنفسی در بیمارستان اتاوا می گوید، بهترین راه برای تشخیص آسم در بیماران، انجام آزمایش‌های تنفسی است. این آزمایش با استفاده از دستگاهی به نام اسپیرومتر انجام می‌شود. در این آزمایش، ظرفیت ریه بیمار با میزان سرعت و قدرت دمیدن هوا به داخل لوله اندازه‌گیری می‌شود.

وی گفت، اما با وجود اینکه تست عملکرد ریه یک روش عالی برای تشخیص بیماری آسم است، اما ممکن است دسترسی به آن سخت باشد. این آزمایش 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و حدود 40 دلار هزینه دارد.

آسم در کانادا کودکان را بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی حدود نه درصد از بزرگسالان کانادایی نیز به آسم مبتلا هستند.

دکتر کریس کارلستن، استاد علوم پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا و مدیر موسسه غیرانتفاعی Legacy for Airway Health‌ می‌گوید، کمبود تست اسپیرومتری مشکل بزرگی است. من شنیده ام که برخی از پزشکان به بیمار می گویند، من می‌دانم شما به این تست نیاز دارید، اما انجام آن سخت است. پس من شما را مبتلا به آسم می‌دانم. این بر خلاف تمام استانداردهاست. دسترسی به این تست باید به سادگی آزمایش خون باشد. اگر مردم می‌توانند همه جا آزمایش خون انجام دهند، باید به این آزمایش هم دسترسی داشته باشند.

علائم شایع آسم عبارتند از: خس خس سینه، تنگی نفس، سنگینی قفسه سینه و سرفه. این علائم ممکن است در بیماری‌های دیگر نیز بروز کند، به همین دلیل کارشناسان می‌گویند تست عملکرد ریه لازم است.

در دو تحقیق که آرون در کانادا انجام داده، بخش قابل توجهی از مردم یا اشتباها مبتلا به آسم تشخیص داده شده اند یا بیماران مبتلا به آسم هستند و از آن اطلاعی ندارند.

وی در اولین مطالعه افرادی را انتخاب کرد که در پنج سال گذشته به تشخیص پزشک به آسم مبتلا بودند.

او گفت: ما متوجه شدیم که 30 درصد از افرادی که فکر می‌کردند به آسم مبتلا هستند هیچ علامتی دال بر آسم فعال نداشتند و بعد از آزمایش عملکرد ریه داروهای خود را کنار گذاشتند.

آرون در تحقیق دوم به صورت تصادفی بزرگسالانی را انتخاب کرد که علائمی مانند تنگی نفس، سرفه یا سنگینی قفسه سینه داشتند، اما پزشک هیچ بیماری برای آنها تشخیص نداده بود. این افراد جهت وجود آسم یا بیماری انسدادی مزمن ریه تحت آزمایش قرار گرفتند و در نتیجه 20 درصد از آنها شواهدی از آسم یا COPD داشتند.

آرون می گوید، این بیماری می‌تواند علائم پنهانی نیز داشته باشد، از جمله بیدار شدن با سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس در نیمه شب. آسم به کورتیکواستروئیدها بسیار حساس است و بدن ما به طور طبیعی از طریق غدد فوق کلیوی استروئید تولید می‌کنید، اما میزان این لیپیدها در ساعت 3 یا 4 صبح به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد. اگر آسم شما کنترل نشده باشد ممکن است در همین حوالی با علائم بیماری از خواب بیدار شوید.

دکتر آندریا گرشون پزشک بیماری‌های تنفسی و دانشمند مرکز علوم بهداشتی Sunnybrook و دانشگاه تورنتو می‌گوید: تشخیص بیماران مبتلا به آسم بسیار چالش‌برانگیز است. به همین دلیل است که شاید بهتر باشد اگر علائم خاصی دارید درباره آن با پزشک خود صحبت کنید.

وی گفت، واقعا کسی نمی داند چه چیزی باعث بروز آسم می‌شود. این بیماری بسیار شایع است و گاهی اوقات ممکن است افراد بدون هیچ دلیلی به آن مبتلا شوند.

اما مجموعه ای از عوامل باعث تشدید این بیماری می‌شود. این عوامل عبارتند از: آلرژن‌ها، آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض دود یا مواد شیمیایی در محیط کار. تغییرات آب و هوایی نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که می‌تواند منجر به بدتر شدن این بیماری بشود.

آرون می گوید، یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به آسم چاقی است. ریسک این بیماری در زنان بالغ با شاخص توده بدنی بالای ۳۰ دو برابر بیشتر است.

این بیماری در اکثر موارد با استفاده از استروئیدهای استنشاقی کنترل می‌شود که گاهی با برونکودیلاتور ترکیب می‌شود و جریان هوا را در ریه‌ها افزایش می‌دهد.

Call Now Button