برخی از افراد می‌ترسند به دلیل ظهور هوش مصنوعی شغل خود را از دست بدهند

با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، بسیاری از افراد نگران هستند این پدیده ی جدید جایگاه شغلی آنها را متزلزل کند.

کلر یک زن ٣٤ ساله به مدت شش سال در یک شرکت مشاوره بزرگ مستقر در لندن به عنوان مسئول بخش روابط عمومی کار کرده و حقوق خوبی را دریافت می‌کند، اما با توجه به تغییرات تکنولوژیکی جهان در شش ماه گذشته، او نسبت به آینده شغلی خود احساس نگرانی می‌کند .

کلر می‌گوید: فکر نمی‌کنم که کیفیت کار من با یک ماشین قابل مقایسه باشد، اما من از اینکه ChatGPT به این سرعت اینقدر پیچیده شده است، شگفت‌زده هستم. چند سال دیگر به آن فرصت دهید و من کاملاً می‌توانم دنیایی را تصور کنم که در آن یک ربات کار من را به همان خوبی انجام دهد.

گلدمن ساکس در گزارشی در ماه مارس نشان ‌داد، هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین ٣٠٠ میلیون شغل تمام وقت شود. در سال گذشته، نظرسنجی سالانه نیروی کار جهانی PwC نشان داد، تقریبا یک سوم از پاسخ‌دهندگان نگران چشم‌انداز جایگزینی موقعیت شغلی خود با فناوری‌های جدید در سه سال آینده هستند.

آلیس مارشال، نویسنده ٢٩ ساله در بریستولِ بریتانیا، می‌گوید، من فکر می‌کنم بسیاری از افراد خلاق و سازنده نگران هستند. ما امیدواریم مشتریان ارزش ما را درک کنند و اصالت انسان را به قیمت پایین و راحتی ابزارهای هوش مصنوعی ترجیح بدهند.

کارشناسان منابع انسانی می‌گویند، کارمندان باید روی آنچه می‌توانند کنترل کنند تمرکز داشته باشند. به جای وحشت از احتمال از دست دادن شغل خود به واسطه ماشین‌ها، آنها باید در زمینه یادگیری نحوه کار کردن با فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری کنند. اگر آنها با این تکنولوژی‌ها به عنوان یک منبع و نه یک تهدید برخورد کنند، کمتر اضطراب خواهند داشت.

کارولین مونتروز مدرس دانشگاه کلمبیا در نیویورک می گوید، سرعت نوآوری و تغییر فناوری‌ها می‌تواند ترسناک باشد. داشتن احساس اضطراب در مورد تأثیر هوش مصنوعی طبیعی است زیرا تکامل آن سیال بوده و فاکتورهای کاربردی ناشناخته زیادی همچنان وجود دارد. اما مردم این قدرت را دارند که درباره میزان نگرانی خود تصمیم بگیرند: آنها می‌توانند احساس اضطراب در مورد هوش مصنوعی را انتخاب کنند یا قدرت یادگیری در مورد آن و استفاده از آن به نفع خود را در وجودشان تقویت کنند.

اسکات لیکنز از سازمان نیروی کار جهانی PwCمی گوید، فناوری این پتانسیل را دارد که فرآیندهای کاری را خودکار یا ساده کند. اما افراد می توانند با کسب مجموعه‌ای از مهارت‌ها در کنار این پیشرفت‌ها توسعه پیدا کنند. برای اینکه افراد در مورد پذیرش سریع هوش مصنوعی احساس نگرانی کمتری داشته باشند، باید به سمت استفاده از این فناوری برود. آموزش کارمندان برای یادگیری هوش مصنوعی و کارهایی که هوش مصنوعی می‌تواند برای موقعیت شغلی آنها انجام دهد و همچنین کاربرد آنها در کمک به توسعه مهارت‌های جدید افراد، باید در دستور کار سازمان‌ها قرار بگیرد.

وی می‌گوید: اگر مردم به‌جای اقدام برای بهبود مهارت‌های خود، احساس اضطراب کنند، بیشتر از خود هوش مصنوعی به خودشان آسیب وارد خواهند کرد.

تحقیقاتی که در نوامبر ٢٠٢٢ توسط اریک دالین استاد جامعه شناسی دانشگاه بریگام یانگ در یوتای ایالات متحده انجام گرفت، نشان داد، نه تنها ربات‌ها با نرخی که اکثر مردم فکر می‌کنند جایگزین نیروهای انسانی نمی‌شوند، بلکه برخی از مردم نیز میزان استفاده از ابزارهای اتوماسیون را اشتباه درک می‌کنند.

استفانی کلمن یکی از مدیران مشاور در کسب و کار خدمات مشاوره‌ای مردمی EY، همچنین اشاره می‌کند نیروی کار آینده به صورت ترکیبی از انسان و روبات خواهد بود.

او می گوید: انسان‌ها با انجام کارهای مهمی که روبات‌ها از عهده آن بر نمی‌آیند، همواره در حوزه‌های تجاری نقش خواهند داشت. اغلب کارها به ویژگی‌های ذاتی انسانی مانند ایجاد رابطه، خلاقیت و هوش هیجانی نیاز دارد. تشخیص ارزش منحصر به فرد انسان به عنوان نیروی کار، در مقایسه با ماشین‌ها، گام مهمی در مواجهه با ترس‌هایی است که حول این موضوع وجود دارد.

Call Now Button