اهمیت باخموت برای اوکراین

جنگ روسیه و اوکراین بر سر شهر چهارصد ساله‌ی باخموت در شرق اوکراین، باعث ویرانی این شهر و کشته شدن ده‌ها هزار نفر از نیروهای اوکراین شده است.
نبردهای طولانی، تعیین وضعیت این شهر را غیرممکن کرده است. وزارت دفاع روسیه گزارش داده ارتش خصوصی واگنر با حمایت نیروهای روسی این شهر را تصرف کرده است، اما زلنسکی می‌گوید باخموت هنوز به طور کامل تحت کنترل روس‌ها نیست.
شهر کوچک باخموت از دیرباز برای هر دو طرف جنگ روسیه و اوکراین بیشتر از جنبه‌ی استراتژیک، از لحاظ نمادین ارزش داشته است. اوکراین به توانایی خود در درگیر نگه داشتن ارتش روسیه می‌بالد و قصد دارد منابع و روحیه نیروهای روسی را در بخش‌هایی از خط مقدم تضعیف کند.
الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی نیروهای مسلح اوکراین می گوید، ما اکنون بخش کوچکی از باخموت را تحت کنترل داریم. اما این فرصت را داریم که در صورت تغییر شرایط امکان ورود به شهر را داشته باشیم.
باخموت قبل از جنگ یک مرکز صنعتی مهم بود که معادن نمک و گچ بسیار و بیش از ۸۰ هزار نفر سکنه داشت. روسیه اکنون حدود ۵۵ کیلومتر از مناطق شمالی این شهر را تحت کنترل خود دارد.
این شهر زمانی که اوکراین بخشی از اتحادیه جماهیر شوروی بود، توسط «آرتیوموفسک» به نام مرکز انقلاب بلشویک نامگذاری شده بود و به خاطر شراب‌های گازدارش که در غارهای زیرزمینی تولید می‌شد، شهرت زیادی داشت. خیابان‌های پر درخت، پارک‌های سرسبز و معماری عمارت‌های باشکوه باخموت از اواخر قرن نوزده نیز میان گردشگران محبوبیت زیادی داشت. اما متاسفانه تمام اینها اکنون با خاک یکسان شده و در حال سوختن است.
مسکو حالا بیش از ۹۰ درصد از باخموت را تحت کنترل خود دارد. اما نیروهای اوکراین در نزدیکی حومه شهر همچنان در حال پیشروی بوده و قصد دارند جنگنده‌های واگنر را در داخل، شمال و جنوب شهر محاصره کنند.
رهبران نظامی اوکراین معتقدند مقاومت چند ماهه در باخموت کاملا ارزشش را داشته است، زیرا توانایی روسیه را در جاهای دیگر محدود و به نیروهای اوکراین امکان پیشروی می‌دهد.
به گفته‌ی مقامات اوکراینی و دیگر ناظران خارجی، روسیه برای جبران جناح‌های شمالی و جنوبی از دست رفته و جلوگیری از پیشروی بیشتر اوکراین در باخموت از نیروهای بیشتری کمک گرفته است. تحلیلگران می‌گویند که پوتین به شدت به پیروزی در باخموت نیاز دارد. نیروهای روس مدت‌هاست که پس از شکست در تصرف شهرهای دیگر در زمستان، تمام تمرکز خود را صرف این منطقه کرده‌اند.
در مجموع نزدیک به ۲۰ کیلومتر مربع از قلمرو باخموت بازپس گرفته شده و پیشروی اوکراین در این منطقه تقریبا هر روز صدها متر دیگر را هم به این آمار اضافه می‌کند.
تاراس دیاک، فرمانده یکی از یگان‌های ویژه داوطلب باخموت، گفت، هدف اصلی ماموریت ما منحرف کردن توجه نیروهای دشمن است. ما برای این کار هزینه زیادی می‌پردازیم.
جناح شمالی و جنوبی باخموت در حال حاضر تحت کنترل اوکراین قرار دارند. این مناطق در نزدیکی دو بزرگراه قرار دارند که به مسیر اصلی تدارکات لجستیک اوکراین منتهی می‌شوند و سربازان به آن «جاده زندگی» می‌گویند. نیروهای اوکراین اغلب خودروها و وسایل حمل و نقل خود را از این مسیر عبور می‌دادند که اغلب هم به دست روسیه مورد حمله قرار می‌گرفت. اما با توجه به اینکه اوکراین در شرایط فعلی کنترل بیشتری بر مناطق مرتفع باخموت دارد، نیروهای داخلی فضای بیشتری برای تنفس دارند.

Call Now Button