یک آزمایش خون جدید می‌تواند ده ها نوع سرطان را شناسایی کند

دانشمندان بریتانیایی در حال کار بر روی یک آزمایش خون جدید هستند که می‌تواند ده ها نوع سرطان را تشخیص دهد.

محققان می گویند، این آزمایش خون در یک بررسی بزرگ برای تشخیص بیش از ۵۰ نوع سرطان به نتایج قابل قبول رسیده است.

این آزمایش خون توانست، دو مورد از هر سه مورد سرطان را در بین ۵۰۰۰ نفر که با علائمی از جمله کاهش وزن غیر قابل توضیح یا درد شکم به پزشک مراجعه کرده بودند، تشخیص دهد. در ۸۵ درصد از موارد،‌ محل اصلی سرطان هم مشخص شد.

این آزمایش Galleri نامیده می شود و به دنبال تغییرات مشخص در ذراتی از کد ژنتیکی است که از تومورهای سرطانی مختلف به جریان خون راه پیدا می‌کند.

در این تحقیق بیش از ۳۵۰ نفر شرکت کردند که بزرگ ترین مجموعه بیماران مشکوک به سرطان که تحقیقی بر روی آنها انجام می شود، محسوب می شود.

۷۵ درصد از کسانی که آزمایش خون‌شان مثبت شده بود، مبتلا به سرطان بودند.

۲.۵ درصد از کسانی که آزمایش خون آن‌ها منفی بود هم سرطان داشتند.

هر چند این آزمایش به اندازه کافی برای تایید یا رد سرطان دقیق نیست، اما پروفسور مارک میدلتون، محقق ارشد این آزمایش می گوید، برای تشخیص در بیماران مفید بوده است.

وی گفت، این آزمایش ۸۵ درصد در تشخیص منشا سرطان دقیق است و این می تواند بسیار کمک کننده باشد. با این آزمایش می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا اسکن و یا هر آزمایش دیگری را انجام دهیم و مطمئن شویم نتیجه آزمایش اول درست بوده است.

نتایج این تحقیق در کنفرانس انجمن انکولوژی بالینی آمریکا در شیکاگو ارائه و در مجله آنکولوژی لانست نیز منتشر شده است.

محققان امیدوارند که این آزمایش خون بتواند به تشخیص سرطان‌ها در مراحل اولیه کمک کند. تشخیص زودهنگام به معنای داشتن شانس بیشتر برای درمان موفقیت آمیز است.

خدمات درمانی بریتانیا از این آزمایش را همچنین بر روی هزاران نفر بدون داشتن علائم استفاده کرد تا ببیند آیا می‌تواند سرطان‌های پنهان را تشخیص دهد یا خیر.

نتایج اولیه این تحقیق در سال جاری میلادی ارائه خواهد شد و در صورت موفقیت آمیز بودن، بریتانیا قصد دارد استفاده از این آزمایش را بر روی یک میلیون نفر دیگر در دو سال آینده انجام دهد.

این آزمایش به ویژه در تشخیص سرطان‌هایی مانند روده، ریه، پانکراس و گلو بسیار خوب است.

Call Now Button