سه شهر کانادا در میان بهترین شهرهای جهان برای زندگی

سه شهر کانادا در فهرست قابل زندگی ترین شهرهای جهان از نظر واحد اطلاعات اکونومیست EIU در سال 2023 قرار گرفتند.

وین اتریش در رتبه‌بندی امسال رتبه اول خود را حفظ کرد. این به دلیل فرهنگ و سرگرمی خوب، زیرساخت قابل اعتماد، ثبات، بخش‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی عالی این شهر است.

دو شهر سیدنی و ملبورن استرالیا در رتبه بندی امسال، به جمع 5 شهر برتر صعود کرده و کلگری را از رتبه سوم در سال گذشته کنار زدند. آلبرتا امسال به رتبه هفتم سقوط کرد و با زوریخ سوئیس در یک ردیف قرار گرفت. ونکوور در رتبه 5 و تورنتو در رتبه 9 قرار گرفتند.

کانادا تنها کشور جهان است که سه شهر آن در بین 10 شهر برتر قرار گرفتند. استرالیا و سوئیس نیز تنها کشورهایی بودند که دو شهر آنها در صدر جدول قرار داشتند.

واحد اطلاعات اکونومیست 173 شهر را بر اساس بیش از 30 عامل در پنج دسته کلی از جمله ثبات، مراقبت های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت رتبه بندی کرد. دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، میزان فضای سبز، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، میزان جرم و جنایت و زیرساخت‌ها از جمله عواملی است که در این رتبه‌بندی در نظر گرفته شده اند.

ده شهر برتر

1- وین، اتریش
2- کپنهاگ، دانمارک
3- ملبورن، استرالیا
4- سیدنی، استرالیا
5- ونکوور، کانادا
6- زوریخ، سوئیس
7- کلگری، کانادا
8- ژنو، سوئیس
9- تورنتو، کانادا
10- اوزاکا، ژاپن
11- اوکلند، نیوزلند

هنگ کنگ نسبت به سال گذشته 13 پله صعود کرد و در رتبه 61 قرار گرفت. ولینگتون نیوزلند با 35 پله صعود در جایگاه بیست و سوم قرار گرفت، و اوکلند با 25 پله صعود در رتبه 11 قرار گرفت. هانوی ویتنام نیز با 20 پله صعود به رتبه 129 رسید.

اما سه شهر بریتانیا از جمله ادینبورگ، منچستر و لندن و دو شهر در ایالات متحده از جمله لس آنجلس و سن دیگو از فهرست ده شهر برتر جهان کنار رفتند.

کشورهای انتهای لیست نیز تغییرات اندکی داشته است و شهرهایی را که با ناآرامی‌های داخلی، جنگ و درگیری مواجه بودند، نشان می‌داد.

شهر کی‌یف اوکراین پس از اینکه سال گذشته به دلیل حمله روسیه از این فهرست خارج شد، اکنون در میان 10 شهر پایین فهرست قرار دارد.

الجزیره الجزایر، طرابلس لیبی و دمشق سوریه در رتبه های آخر این فهرست قرار گرفتند.

ده شهر پایین فهرست

164- دوآلا، کامرون
165- کی‌یف، اوکراین
166- هراره، زیمبابوه
167- داکا، بنگلادش
168- پورت مورسبی، پاپوآ گینه نو
169- کراچی، پاکستان
170- لاگوس، نیجریه
171- الجزیره، الجزایر
172- طرابلس، لیبی
173- دمشق، سوریه

Call Now Button