پخت و پز با اجاق گازی به اندازه دود سیگار مضر است

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، پخت‌و‌پز با اجاق گازی می‌تواند باعث تجمع سطوح ناایمن سموم در داخل خانه شده و افراد را در معرض خطر ابتلا به سرطان، تقریبا به‌‌اندازه تنفس دود سیگار قرار دهد.

محققان دانشگاه استنفورد نشان دادند، هر اجاق گاز مقدار قابل‌توجهی بنزن تولید می‌کند. مطالعات گذشته نشان داده است، بنزن خطر ابتلا به سرطان خون و سایر سرطان‌ها را افزایش می دهد.

این مطالعه که هفته گذشته در Environmental Science & Technology منتشر شد، سطوح بنزن در ۸۷ خانه در کالیفرنیا و کلرادو در‌حالی‌که شعله بالا می‌رفت یا اجاق گاز تا دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم می‌شد، ارزیابی کرد. آنها دریافتند سطح بنزن منتشرشده از اجاق گازها، ۱۰ تا ۲۵ برابر بیشتر از اجاق‌های برقی بوده و در برخی موارد، سطح بنزن بیش از غلظت دود تنباکوی دست‌دوم بود.

دانشمندان همچنین دریافتند بنزن تولید‌شده توسط اجاق گاز به سراسر خانه‌ سرایت می‌کند و حتی در برخی موارد غلظت بنزن در اتاق خواب ساعت‌ها پس از خاموش‌شدن اجاق گاز همچنان بالا می‌ماند. شرایط سمی در خانه‌های کوچک‌تر حتی بدتر است.

اجاق گازها برای بیش از یک قرن در آشپزخانه‌های بسیاری از خانه‌ها در جهان یکی از وسایل ثابت هستند، اما تحقیقات زیادی در مورد پیامدهای سلامتی ناشی از پخت‌و‌‌‌پز با گاز وجود دارد.

مطالعات قبلی نشان دادند، اجاق گاز دی‌اکسید‌نیتروژن تولید می‌کند و در خانه هایی که اجاق گاز دارند، شیوع بیشتری از آسم دوران کودکی و بیماری‌های تنفسی وجود دارد.

محققان می گویند، غلظت بنزن در داخل خانه، به شرایط تهویه و اندازه خانه بستگی دارد. آنها آزمایش را در زمان استفاده از هودهای تهویه انجام داده و دریافتند به کاهش غلظت آلودگی کمک می‌کند.

باز‌کردن پنجره‌ها در حین پخت‌وپز نیز ممکن است به کاهش خطر کمک کند.

Call Now Button