یک قرص روزانه ممکن است به خوبی تزریق Wegovy برای درمان چاقی موثر باشد

بر اساس نتایج تحقیقات اخیرا منتشر شده نسخه های خوراکی با دوز بالای داروی کاهش وزن Wegovy ممکن است مانند تزریق آن در کاهش وزن و بهبود سلامت افراد، از جمله کسانی که مبتلا به دیابت بوده و درمان آنها سخت است، موثر باشد. چه می‌شد اگر درمان چاقی می‌توانست به آسانی خوردن یک قرص موثر باشد؟

این تصوری است که مدت‌ها امید بسیاری از بیش از ۴۰ درصد آمریکایی‌هایی که چاق محسوب می‌شوند را تقویت کرده است و به زودی، ممکن است یک واقعیت باشد.

داروساز Novo Nordisk قصد دارد از سازمان غذا و داروی ایالات متحده بخواهد این قرص‌ها را در اواخر امسال تأیید کند.

دکتر Daniel Bessesen رئیس غدد درون ریز در Denver Health، که بیماران مبتلا به چاقی را درمان می کند می گوید، اگر از مردم در این مورد سؤال بپرسید، اکثراً قرص را ترجیح می دهند.

او گفت، هر دو روش مصرف داروها به یک اندازه موثر، در دسترس و مقرون به صرفه بوده و اینها مهمترین عوامل برای مردم هستند.

دکتر Dr. Katherine Saunders استاد بالینی پزشکی در Weill Cornell Health و یکی از بنیانگذاران Intellihealth، شرکتی که بر درمان چاقی تمرکز دارد، گفت: قرص های کاهش وزن دیگری در بازار وجود داشته است، اما هیچ کدام به کاهش قابل توجهی که با داروهای تزریقی مانند Wegovy مشاهده می شود، نمی رسد. افراد مبتلا به چاقی از داشتن یک گزینه خوراکی که به همان اندازه مؤثر است، هیجان زده خواهند شد.

Novo Nordisk در حال حاضر Rybelsus را می فروشد که برای درمان دیابت تایید شده است و نسخه خوراکی semaglutide است، همان دارویی که در داروی دیابت Ozempic و Wegovy استفاده می شود. این دارو در دوزهای حداکثر 14 میلی گرم عرضه می شود.

اما نتایج دو آزمایش استاندارد طلایی که در نشست سالانه انجمن دیابت آمریکا منتشر شد، نشان داد، چگونه دوزهای semaglutide خوراکی به میزان 25 میلی گرم و 50 میلی گرم برای کاهش وزن و بهبود قند خون و سایر نشانگرهای سلامتی کار می کند.

یک مطالعه 16 ماهه روی حدود 1600 نفر که دارای اضافه وزن یا چاقی بوده و قبلاً برای دیابت نوع 2 تحت درمان بودند، نشان داد، قرص های روزانه با دوز بالا، قند خون را به طور قابل توجهی بهتر از دوز استاندارد Rybelsus کاهش می دهند. از وزن پایه 212 پوند (96.16 کیلوگرم)، دوزهای بالاتر همچنین منجر به کاهش وزن بین 15 پوند (6.80 کیلوگرم) تا 20 پوند (9.07 کیلوگرم)، در مقایسه با حدود 10 پوند (4.54 کیلوگرم) در دوز پایین تر شد.

یک مطالعه 16 ماهه دیگر روی بیش از 660 بزرگسال که دارای چاقی یا اضافه وزن با حداقل یک بیماری مرتبط – اما نه دیابت – بودند، نشان داد، قرص 50 میلی گرمی روزانه به افراد کمک می کند به طور متوسط حدود 15 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند. 35 پوند (15.88 کیلوگرم)، در مقابل حدود 6 پوند (2.72 کیلوگرم) با یک قرص ساختگی، یا دارونما.

نویسندگان مطالعه گفتند، این به طور قابل توجهی با کاهش وزن ناشی از تزریق هفتگی بالاترین دوز Wegovy مطابقت دارد.

اما عوارض جانبی نیز وجود داشت. حدود 80 درصد از شرکت‌کنندگانی که هر دوز semaglutide خوراکی دریافت می‌کردند، مواردی مانند مشکلات روده‌ای خفیف تا متوسط، مانند حالت تهوع، یبوست و اسهال را تجربه کردند.

در کارآزمایی چاقی 50 میلی گرمی، شواهدی مبنی بر میزان بالاتر تومورهای خوش خیم در افرادی که دارو را در مقابل دارونما مصرف می کردند، وجود داشت. علاوه بر این، حدود 13 درصد از کسانی که این دارو را مصرف کردند، احساس تغییر پوست مانند گزگز یا حساسیت بیشتر داشتند.

کارشناسان پزشکی پیش‌بینی می‌کنند، این قرص‌ها به ویژه در میان افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند اما از سوزن می‌ترسند، محبوب خواهند بود. بعلاوه، قرص های خوراکی قابل حمل تر از قلم های تزریقی هستند و نیازی به نگهداری در یخچال ندارند.

دکتر Fatima Cody Stanford متخصص طب چاقی در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: اما این قرص ها لزوماً برای صدها هزار نفر از مردمی که نسخه های تزریقی مانند Ozempic یا Wegovy مصرف می کنند، گزینه بهتری نیستند.

او گفت، بسیاری از مردم سهولت مصرف یک دارو در هفته را دوست دارند. علاوه بر این، برخی از بیماران ممکن است در واقع تزریق دارو را به قرص های جدید ترجیح دهند که باید 30 دقیقه قبل از خوردن یا نوشیدن در صبح مصرف شوند.

Paul Morer، 56 ساله، که برای سیستم بیمارستانی در نیوجرسی کار می کند، با استفاده از Wegovy ، 85 پوند وزن کم کرد و امیدوار است 30 پوند دیگر کم کند. او گفت، احتمالاً به تزریق هفتگی پایبند خواهد بود، حتی اگر قرص در دسترس باشد.

من این کار را شنبه صبح انجام می دهم. این بخشی از روال من است. من حتی سوزن را احساس نمی کنم.

به گفته Tigress Osborn رئیس National Association to Advance Fat Acceptance، برخی از منتقدان همچنین نگران هستند که یک قرص بر افرادی که چاق هستند فشار وارد کند تا از آن استفاده کنند، و به بدنامی اجتماعی علیه افرادی دامن بزند که نمی توانند – یا نمی خواهند – وزن کم کنند.

با این حال، Novo Nordisk از محبوبیت قرص‌هایی با دوز بالاتر برای درمان دیابت و چاقی استفاده می‌کند. فروش Rybelsus در سال گذشته به حدود 1.63 میلیارد دلار رسید که بیش از دو برابر رقم سال 2021 است.

Call Now Button