تصمیم گیری در مورد سرطان زا بودن آسپارتام

آسپارتام یکی از رایج‌ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی جهان که در محصولاتی مانند نوشابه‌های رژیمی کوکاکولا، آدامس‌های Mars’s Extra و برخی نوشیدنی‌های Snapple استفاده می‌شود، قرار است توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) که بازوی تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت است، به عنوان احتمالا سرطان‌زا برای انسان ثبت شود.

این حکم IARC بر اساس تمام شواهد منتشر شده برای ارزیابی اینکه آیا “این ماده یک خطر بالقوه است یا خیر؟” صادر شد، در این جکم مشخص نشده چه مقدار از این محصول خطری برای سلامت انسان ندارد.

احکام مشابه IARC در گذشته برای مواد مختلف، نگرانی‌هایی را در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرده و تولیدکنندگان تحت فشار قرار گرفته اند تا دستور العمل‌ها را بازنگری، اصلاح و جایگزین‌ کنند.

در واکنش به این گزارش‌، فرانسیس هانت وود، دبیرکل انجمن بین‌المللی شیرین‌کننده‌ها(ISA)، گفت،IARC یک نهاد ایمنی مواد غذایی نیست و بررسی آن‌ها درباره آسپارتام از نظر علمی جامع نبوده و بر اساس تحقیقات کاملاً بی‌اعتبار انجام گرفته است.

کیت لوتمن مدیر اجرایی شورای بین‌المللی انجمن‌های نوشیدنی نیز گفت، مقامات بهداشت عمومی باید عمیقا نگران این نظرات باشند و همچنین هشدار داد، این مطلب می‌تواند مصرف‌کنندگان را به اشتباه به سمت مصرف قند بیشتر به جای انتخاب بی‌خطر و کم قند، ببرد.

Call Now Button