هزینه های ساخت و ساز خانه در دوران کووید به میزان 51 درصد افزایش پیدا کرده است

با ادامه بدتر شدن بحران قیمت مسکن در کانادا، به ویژه در داغ ترین بازارهای این کشور یعنی مترو ونکوور و تورنتو بزرگ، یک عامل عمده برای هزینه رو به رشد در حال تشدید بحران، به ویژه برای خانه های نوساز است.

یک گزارش جدید توسط RBC Economics نشان می‌دهد، هزینه‌های ساخت و ساز مسکونی در این کشور از زمان شروع همه‌گیری در اوایل سال 2020 تا 51 درصد افزایش یافته است. و این بسیار فراتر از تورم عمومی است.

قیمت زمین در بازارهای عمده مترو ونکوور و تورنتو، عامل اصلی افزایش هزینه مسکن جدید بوده است. اما افزایش هزینه ساخت و ساز، یک عامل منفی بر استراتژی تولید بیشتر مسکن جدید به منظور کمک به مقرون به صرفه بودن مسکن است، که عمدتاً ناشی از عرضه ناکافی می باشد.

این موضوع طیف وسیعی از دلایل را در پشت ساخت‌وساز چالش‌برانگیز نشان می‌دهد که یکی از عوارض جانبی همه‌گیری کووید در اقتصاد و تغییرات ناشی از آن در تقاضا است.

قیمت مواد افزایش یافته است، به طوری که قیمت بتون 55 درصد و فولاد سازه تا 53 درصد از نسبت به ماهه اول سال 2020 افزایش یافته است.

در حالی که هزینه چوب در سال 2021 و اوایل سال 2022 افزایش یافت، از آن زمان به بعد افزایش قیمت ها به عقب برگشته است.

تحلیلگران می‌گویند، نرخ‌های بهره پایین در اوایل همه‌گیری و رشد جمعیت، صنعت ساختمان‌سازی را وارد یک دوره جنون کرد، اما تولید مواد خام با افزایش تولید بیشتر نشد که این باعث رقابت شدید برای تهیه مواد اولیه شد.

تولید مواد اولیه در طول دوره همه گیر کاهش یافت، کاهش 11 درصدی تولید الوار و آهک، و بخش اصلی فرآیند تولید سیمان، که 20 درصد کاهش یافت.

آتش‌سوزی‌های جنگلی، بارندگی‌های شدید، سیل، و اقدامات کارگری نیز بر عملیات کارخانه سیمان در بریتیش کلمبیا، آلبرتا و انتاریو تأثیر گذاشت.

هزینه های نیروی کار در صنعت ساخت و ساز تنها در سال 2022، 9.4 درصد افزایش یافته است که تقریباً دو برابر سایر صنایع می باشد. فشار فزاینده بر دستمزدهای ساخت و ساز نیز ناشی از کمبود مداوم نیروی کار در این صنعت است.

و هزینه های حمل و نقل بالاتر، از جمله سوخت، به هزینه های کلی ساخت و ساز افزوده است.

افزایش چشمگیر ساخت خانه در میان مدت و بلند مدت هزینه ها را بالا نگه می دارد. به عنوان مثال، تداوم تمرکز بر توسعه با تراکم بالاتر در سازه های بسیار بلند، تقاضا برای سیمان را افزایش می دهد، که به طور بالقوه محدودیت های ظرفیت تولید را تحت فشار قرار می دهد. و افزایش ظرفیت سیمان یا مواد دیگر ممکن است با توجه به تأثیرات زیست‌محیطی که این امر خواهد داشت دشوار باشد.

حتی گسترش تولید الوار به دلیل تغییرات آب و هوایی (و آتش سوزی های مکرر و ویرانگر جنگل ها) می تواند دشوار باشد.

تحلیلگران بر این باورند که تقاضای ضعیف فعلی مسکن، به طور موقت هزینه های مواد را کاهش می دهد. تحلیلگران همچنین می‌گویند، دولت فدرال با راه‌اندازی فرآیند ورود سریع برای تازه واردان حرفه‌ای ماهر، «تلاش‌های عالی» برای رفع کمبود کارگران از طریق مهاجرت انجام داده است، اما باید دید که آیا این به کاهش سرعت افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز کمک می‌کند یا خیر.

به گفته تحلیلگران، یکی دیگر از نگرانی های مربوط به هزینه های ساخت و ساز، افزایش هزینه ها و عوارض توسعه توسط دولت های شهری است. شهرداری ها در حال افزایش این هزینه‌هایی هستند که از سازندگان و توسعه‌دهندگان گرفته می‌شود تا نیازهای بودجه‌ای خود را برآورده کنند، مانند هزینه‌های فزاینده زیرساخت‌های جدید و بهبودیافته و امکانات اجتماعی برای رسیدگی به جمعیت رو به رشد.

این هزینه ها و عوارض توسط دولت های شهرداری در سال 2022 برای خانه های single-family و واحدهای semi-detached سالانه 30 درصد افزایش یافته است.

Call Now Button