افزایش مجدد نرخ بهره در کانادا

بانک مرکزی کانادا بار دیگر نرخ بهره پایه را افزایش داد. این تصمیم در حالی‌ گرفته شده که تورمی که به مردم فشار می‌آورد با بالا رفتن بهره‌ها شروع به پایین آمدن کرده است، اما اکنون این بهره‌هاست که به مردم فشار می آورد.

کارشناسان می گویند به احتمال زیاد در جلسه بعدی بانک مرکزی در تاریخ ۶ سپتامبر امسال نرخ بهره مجددا و حداقل ۰.۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

بانک مرکزی کانادا آخرین بار اوایل ماه پیش نرخ بهره‌ها را یک چهارم درصد افزایش داده بود. با افزایش امروز، نرخ بهره در کانادا به ۵% رسید که یک رکورد جدید از سال ۲۰۰۱ و پس از بحران عمیق اقتصادی ۱۱ سپتامبر محسوب می‌شود.

“آرمینه یالنیزیان” اقتصاددان ارشد مرکز کانادایی سیاست جایگزین می‌گوید، استراتژی بالا بردن بهره‌ها یک “سنت قدیمی” بانکداران برای از بین بردن تورم است، اما آنچه مشخص شده این است که بالا بردن بهره‌ها هنوز نتوانسته تورم را کنترل کند و ادامه این وضعیت احتمالا باعث بحران اقتصادی خواهد شد.

وی توضیح داد: همه انتظار داشتند با بالا رفتن بهره‌ها، امروز رکود اقتصادی داشته باشیم و تورم نیز کاملا تحت کنترل باشد، اما، هنوز اقتصاد اصلا متزلزل نشده است. آمار مشاغل در ماه گذشته نیز نشان داد، ۶۰,۰۰۰ نفر دوباره استخدام شدند که این نشان از پویایی و تحرک مثبت بیشتر اقتصاد دارد.

آنچه مشخص است این است که افزایش تهاجمی بهره‌ها بسیاری از مردم را به لبه پرتگاه ورشکستگی سوق داده و می‌دهد، زیرا نرخ‌های بهره بالا همراه با تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، کمر مردم را شکسته به طوری که بیش از نیمی از کانادایی‌ها می‌گویند ۲۰۰ دلار با ناتوانی مطلق در پرداخت صورت‌حساب‌های خود فاصله دارند.

این دومین افزایش متوالی نرخ بهره پس از یک وقفه پنج ماهه به شمار می‌رود. نرخ بهره‌ها آنقدر بالا رفته که پرداختی ماهانه ۱,۰۰۰ دلاری وام مسکن کانادایی‌ها در سال گذشته، بیش از دو برابر و تبدیل به ۲,۱۷۵ دلار شده است.

تورم در ماه می به ۳.۴% رسیده و در طی یک سال و نیم گذشته کاهشی بوده است. نرخ تورم کنونی، پایین‌ترین نرخ تورم در دو سال اخیر است. بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود که تورم در اواسط سال جاری به حدود ۳% و در سال ۲۰۲۴ به ۲% که هدف این بانک است، برسد.

بلافاصله پس از این اعلام این خبر، بانک‌های بزرگ کانادا نیز اعلام کردند، نرخ بهره پایه آنها برای مردم حداقل به ۶.۰۵% و به طور میانگین به ۷% خواهد رسید. بانک‌های سی‌آی‌بی‌سی، بی‌ام‌او، تی‌دی، آر‌بی‌سی، اسکوشیا و نشنال همگی نرخ وام‌های خود را از روز پنجشنبه به ۷.۲% افزایش دادند. نرخ بهره اکنون به بالاترین میزان در ۲۲ سال گذشته رسیده است.

نسبت دلار آمریکا به کانادا نیز ۰.۲۰% کاهش یافت و به ۱.۳۲۵۳ رسید. در ماه جون، بانک مرکزی ایالات متحده تهاجمی‌ترین سیاست پولی خود را از دهه ۱۹۸۰ نشان داد طوریکه نرخ بهره را به ۵.۲۵% افزایش داد و قرار است که در این ماه جولای نیز شاهد افزایش دیگری باشد و به ۵.۵% برسد که این ۱۱ افزایش متوالی از مارس ۲۰۲۲ خواهد بود.

Call Now Button