هلند خرید خانه از سوی ثروتمندان را سخت تر کرده، تا به حل بحران مسکن کمک کند

هوگو دو جونگ وزیر مسکن هلند، در تلاش برای حل بحران مسکن پیشنهاد کرده امکان مالکیت چندین خانه توسط ثروتمندان را کاهش دهد تا خانه‌های بیشتری با قیمت پایین‌تر در بازار باقی بمانند.

در قانون پیشنهادی هوگو دو جونگ، به شهرداری‌ها اجازه داده می شود، مالکان خانه‌هایی را که ارزش خانه‌هایشان تا ۳۵۵,۰۰۰ دلار آمریکا (حدود ۵۱۷,۰۰۰ دلار کانادا) است مجبور کنند خانه‌های خود را فقط به افراد با درآمد کم یا متوسط بفروشند. تا به این صورت خریداران بالقوه ثروتمند را از بازار خانه‌های با این قیمت کمتر دور نگه دارند.

“جرمی ویترز” هماهنگ‌کننده پروژه چالش مسکن مقرون‌به‌صرفه در دانشگاه تورنتو می‌گوید: مشکلی که سیاستمداران هلندی در جهت رفع آن تلاش می کنند، در کانادا نیز به شکل حاد وجود دارد. این به ویژه خریدارانی را که برای اولین بار می‌خواهند خانه بخرند و بودجه کمی دارند، درگیر رقابت در دادن پیشنهادهایی با اعداد بالاتر برای خرید مسکن می کند که باعث سخت تر شدن خرید یا ناممکن شدن آن می شود.

او می‌گوید، سیاست‌های کنونی دولت جاستین ترودو باعث شده، ثروتمندان بتوانند به راحتی از پس قوانینی چون “استرس تست” برآیند اما امروزه حتی مردم با درآمد متوسط نیز نمی توانند یک خانه کوچک برای خود بخرند.

وی گفت بر اساس داده‌های آمار کانادا، در ۴۵% از آپارتمان‌های انتاریو و ۱۸% از خانه‌های این استان کسی زندگی نمی‌کند چون ثروتمندان آنها را خریده و کنار گذاشته‌اند تا با بالا رفتن قیمت آنها را بفروشند. من فکر می‌کنم سیاست‌هایی که با هدف محدود کردن تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران ثروتمند و با درآمد بالا انجام می‌شوند مانند این لایحه مطرح شده در هلند، احتمالا به کم شدن افزایش مداوم قیمت‌ها و نابرابری ثروت کمک می‌کنند، در حالیکه ما اکنون در کانادا برخی از املاک را فقط برای ثروتمندان کنار گذاشته‌ایم و برای برخی دیگر آرزوهای دست نیافتنی ساخته‌ایم.

برد بردفورد عضو شورای شهر تورنتو ضمن مخالفت با طرح پیشنهاد شده در هلند می گوید، راه حل بهتر برای کانادا این است که بازار مسکن به روی همه خریداران بازتر شود ولی مالیات بیشتری برای سرمایه‌گذاران املاک و ثروتمندانی که چندین خانه دارند وضع شود. این می‌تواند شامل افزایش مالیات بر عایدی سرمایه بر روی پولی باشد که سرمایه‌گذاران در بازار مسکن به دست می آورند باشد، یا مالیات خرید و فروش ملک برای خریدارانی که قبلا چندین ملک دارند بالاتر برود. اما وی مشخص نکرد با بالا رفتن مالیات و ریخته شدن پول به جیب دولت، مردم چگونه می‌توانند خانه‌دار شوند.

Call Now Button