آیا نوجوانان باید از نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنند؟ پزشکان اطفال پاسخ می دهند

از آنجایی که کانادا نوشیدنی‌های انرژی‌زای بیشتری را به دلیل سطوح بالای کافئین فرا خوانده است، متخصصان اطفال و کارشناسان بهداشت نگرانی‌هایی را در مورد دسترسی به این محصولات و تأثیری که می‌توانند بر نوجوانان داشته باشند، ابراز کرده اند.

نوشیدنی های انرژی زا در سراسر کانادا، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر رایج است و می توان آنها را از خرده فروشی ها خریداری کرد. در حالی که برخی برچسب‌هایی دارند که توصیه می‌کنند برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌شوند، اما این محصولات مانند الکل یا کانابیس کنترل نمی‌شوند.

کارشناسان بهداشت می گویند، با این حال، افزایش سریع محصولات انرژی زا می تواند با مشکلات سلامتی همراه باشد.

دکتر Anna Banerji دانشیار اطفال در دانشگاه تورنتو گفت: در هر قوطی مقدار زیادی کافئین برای یک کودک و مقدار زیادی کافئین برای یک نوجوان وجود دارد و ممکن است آنها فقط یک قوطی از این نوشیدنی ننوشد.

مثل این است که آنها شش، هفت، هشت فنجان قهوه بخورند. و بنابراین آنها پرانرژی هستند، بله، تقویت می شوند و تحریک می شوند. اما این پایدار نیست.

او گفت وقتی مردم نوشیدن نوشابه های انرژی زا را متوقف می کنند، با ترک کافئین دچار مشکلات خواب، تحریک پذیری، عصبی بودن و اضطراب می شوند.

به گفته HealthLink BC، نوشیدنی های انرژی زا می توانند عوارض جانبی مانند سردرد، حالت تهوع، ضربان قلب سریع یا نامنظم یا بی خوابی ایجاد کنند.

Banerji افزود: این نوشیدنی‌ها اغلب علاوه بر کافئین، قند زیادی دارند و بنابراین ممکن است ارزش غذایی کم و تنها کالری داشته باشند.

محتویات نوشابه های انرژی زا بسته به برند متفاوت است. به عنوان مثال، یک Red Bull یا Monsterبین 80 تا 160 میلی گرم کافئین در یک قوطی دارد که می تواند با یک فنجان قهوه دم شده در خانه که تقریباً 120 تا 180 میلی گرم کافئین دارد، مقایسه شود.

برخی از نوشیدنی های انرژی زا حاوی 300 میلی گرم کافئین یا بیشتر هستند.

در ایالات متحده، سازمان غذا و دارو توصیه کرده است، یک بزرگسال می تواند حدود 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف کند. FDA محدودیتی برای افراد زیر 18 سال توصیه نکرده است، اما آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند، به طور کلی از مصرف کافئین توسط این گروه سنی خودداری شود.

Health Canada به کودکان و نوجوانان زیر 18 سال توصیه می کند مصرف کافئین را تا 2.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز حفظ کنند. به عنوان مثال، یک فرد 16 ساله متوسط با وزن 60 کیلوگرم یا 132 پوند، نباید بیش از 150 میلی گرم کافئین در روز مصرف کند.

سخنگوی Health Canada در بیانیه ای گفت، مقررات غذا و داروی آن در جولای 2022 اصلاح شد تا “چارچوب جدیدی برای فروش غذاهای مکمل” مانند نوشیدنی های انرژی زا را شامل شود. به عنوان بخشی از این مقررات، غلظت کافئین افزوده شده باید بین 150 تا 400 میلی گرم در لیتر باشد که از 180 میلی گرم در هر قوطی تجاوز نمی کند. علاوه بر این، نوشیدنی‌های انرژی‌زا باید دارای یک برچسب هشدار باشند که نشان دهد این نوشیدنی‌ها برای افراد زیر 14 سال، زنان باردار یا شیرده یا افراد حساس به کافئین توصیه نمی‌شود.

دکتر Jean-Philippe Chaput دانشمند ارشد گروه تحقیقاتی Healthy Active Living and Obesity در بیمارستان کودکان Eastern Ontario (CHEO)گفت، در حالی که نوجوانان باید بر نوشیدن نوشیدنی های سالم مانند آب تمرکز کنند، آنها اغلب به کافئین روی می آورند.

بر اساس گزارش 2016 ParticipAction Report Card در مورد فعالیت بدنی برای کودکان و نوجوانان، تقریباً یک سوم کانادایی‌های مدرسه‌ای به اندازه کافی نمی‌خوابند.

Chaput گفت: ما یک اپیدمی کم خوابی در کانادا داریم و یکی از راه‌های مقابله با کمبود خواب، مصرف کمتر محرک‌هایی مانند ردبول یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا است.

او ترکیبی از آموزش و سیاست های جدید را برای شکل دادن به این راه حل توصیه می کند. والدین و همچنین مدارس و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نیز باید در مورد عادات خواب مناسب و اجتناب از نوشیدنی های انرژی زا صحبت کنند.

اخیراً، کانادا شش مارک نوشیدنی انرژی‌زا از جمله Logan Paul و KSI’s Prime Energy، و 5 Hour Energy معروف را به خاطر نگرانی‌ها در مورد کافئین بیش از 180 میلی‌گرم مجاز در کانادا و همچنین مشکلات برچسب‌گذاری، فراخوان کرد.

Call Now Button