پیش بینی می شود بازار مسکن BC در سال 2024 در مسیر بازگشت قرار گیرد

پیش‌بینی جدید بازار مسکن بریتیش کلمبیا در واکنش به آخرین افزایش‌های غیرمنتظره بهره بانک کانادا، احیای فعالیت را از سال 2024 نشان می دهد.

طبق گزارش Central 1 Economics، پیش‌بینی می‌شود، حجم فروش مسکن در سال 2023 نزدیک به 5 درصد کاهش یابد، که افت کمتری نسبت به کاهش 35 درصدی در سال 2022 است، پیش از اینکه شاهد افزایش 12 درصدی در سال 2024 و 14 درصدی در سال 2025 باشیم.

انتظار می‌رود میانگین قیمت مسکن در سال 2023 با 2.7 درصد کاهش به 970000 دلار در سال 2023 برسد و به دنبال آن 0.5 درصد در سال 2024 و 3.6 درصد در سال 2025 افزایش یابد و به بالای یک میلیون دلار بازگردد.

Bryan Yu، اقتصاددان ارشد و دستیار معاون Central 1 گفت: ما راهی برای بازگشت به قیمت خانه‌های قبل از همه‌گیری نمی‌بینیم و خریداران باید انتظار داشته باشند ارزش‌های بالا عادی باشد.

آخرین دور افزایش نرخ بهره، خریداران احتمالی بیشتری را از بازار خارج می‌کند، اما رشد قوی جمعیت به این معنی است که تقاضای زیادی در حاشیه است. هر گونه کاهش قیمت یا نرخ، احتمالاً خریداران بیشتری را به سمت خود می کشد. ما عمدتاً انتظار داریم محیط فعلی تا پایان سال 2023 محیطی با قیمت بالا و فروش پایین باشد، قبل از اینکه کاهش نرخ ها باعث افزایش فروش در سال 2024 شود.

در نیمه اول سال 2023 در واکنش به تصمیم قبلی بانک مرکزی کانادا مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره، در نیمه اول سال 2023 حرکت جدیدی در فعالیت مسکن ایجاد شد، اما اکنون انتظار می‌رود این افزایش تا پایان سال کاهش یابد.

اما بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که تقاضا برای همه چیز نسبتاً قوی باشد، حتی در قیمت‌های بالا، زیرا خانوارهای millennial و Gen Z به دنبال خرید اولین خانه‌های خود هستند و جمعیت رو به رشد ناشی از سطوح بالای بی سابقه مهاجرت بین‌المللی ادامه دارد. هر گونه کاهش قیمت در آینده احتمالا خریداران را به سمت خود جذب می کند.

مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش هزینه‌های پرداخت وام مسکن و کاهش رشد دستمزدها تحت فشار قرار خواهند گرفت. در این گزارش آمده است انعطاف‌پذیری اقتصادی در اوایل سال، بازار کار فشرده و سطح بالای رشد جمعیت به این معنی است که اقتصاد بریتیش کلمبیا و کانادا از هر گونه رکود اقتصادی جلوگیری می‌کنند.

ما انتظار داریم اقتصاد ملی امسال با سرعتی مشابه، در سال آینده به بالای 1 درصد رشد کند. با توجه به بدهی خانوارهای بالاتر و حساسیت بیشتر نسبت به نرخ های بهره بالاتر، کندی رشد بریتیش کلمبیا بارزتر خواهد بود، اما انتظار می رود اقتصاد استان با سرعت قوی تری بازگردد.

قیمت خانه نیز به دلیل عرضه محدود بالاست. افزایشی در ساخت واحدهای چندخانواری از پروژه‌های مسکن اجاره‌ای و مسکن اجاره‌ای که سال‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، وجود دارد، اما انتظار می‌رود افزایش هزینه‌های مالی ساخت و ساز، توانایی افزایش سرعت مورد نیاز را کاهش دهد.

از آنجایی که مالکیت خانه به طور فزاینده ای از دسترس خارج می شود، تعداد بیشتری از خانوارها به مسکن اجاره ای بسیار محدود روی می آورند.

میانگین نرخ جای خالی خانه‌های اجاره‌ای در BC در پایان سال 2022 به 1.3٪ رسید و انتظار می‌رود که با این حجم مهاجرت حتی کمتر شود. پیش بینی می شود این نرخ جای خالی در سال 2023 به زیر 1٪ کاهش یابد و تا سال 2025 بسیار پایین باقی بماند. متوسط اجاره بها در سال 2023، 7٪، در سال 2024، 5٪ و در سال 2025، 6٪ افزایش خواهد یافت.

نرخ خالی آپارتمان نیز در بازارهای بزرگتر بسیار پایین است. همچنین انتظار می‌رود کندی آتی در ساخت‌وساز آپارتمان‌های جدید باعث کاهش بیشتر خانه های خالی شود، در حالی که اجاره‌ها به سمت بالا می‌روند.

Call Now Button