غربالگری سرطان دهانه رحم برای کانادایی ها در حال تغییر است

تغییراتی در غربالگری سرطان دهانه رحم برای زنان در کانادا در حال انجام است که می تواند به تشخیص عفونت های پرخطر پیش سرطانی کمک کند.

حداقل دو استان قبلاً گفته اند که تست پاپ اسمیر قدیمی را کنار می گذارند و به سمت استفاده از آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به عنوان روش غربالگری اولیه سرطان دهانه رحم می روند. چندین استان دیگر نیز به دنبال ایجاد این تغییر هستند.

Prince Edward Island در ماه می اعلام کرد، آزمایش HPV به جای آزمایش پاپ اسمیر در فواصل سه ساله تا پنج ساله استفاده می شود، زیرا می تواند سویه های پرخطر ویروس را که احتمال سرطان زایی دارند شناسایی کند.

کبک سال گذشته اعلام کرد، آزمایش HPV را به عنوان آزمایش اولیه غربالگری سرطان دهانه رحم هر پنج سال یکبار به همه زنان 25 ساله و بالاتر در استان در ماه می 2022 ارائه می دهد و گفت این تست حساس تر از تست پاپ اسمیر است که هر سه سال توصیه می شود.

HPV یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی در کانادا است که تخمین زده می شود بیش از 70 درصد از بزرگسالان فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می شوند.

سازمان بهداشت جهانی می گوید، HPV علت اصلی سرطان دهانه رحم است، به خصوص اگر عفونت ادامه یابد، اما بیشتر عفونت ها خود به خود بدون علائم برطرف می شوند.

کارشناسان می گویند، حرکت به سمت آزمایش HPV به عنوان اولین مرحله در برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم نه تنها به تشخیص بهتر پیش سرطان یا سرطان کمک می کند، بلکه می تواند هزینه های کلی را نیز کاهش دهد زیرا این آزمایش با فواصل بیشتر انجام می شود.

دکتر Togas Tulandi استاد و رئیس مامایی و زنان در دانشگاه McGill در مونترال، گفت، تغییر به آزمایش HPV ایده بسیار خوبی است.

وی گفت: در چند سال آینده، شاید دهه‌های آینده، ممکن است بتوانیم با انجام این آزمایش سرطان دهانه رحم را از بین ببریم.

بیشتر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کانادایی در حال بررسی این انتقال هستند، کشورهای دیگری مانند استرالیا، هلند و بریتانیا قبلاً آزمایش HPV را برای غربالگری سرطان دهانه رحم پذیرفته اند.

نرخ سرطان دهانه رحم در کانادا به لطف غربالگری و تلاش های واکسیناسیون کاهش یافته است.

The Canadian Partnership Against Cancer در برنامه اقدام خود هدفی را برای حذف سرطان دهانه رحم در این کشور تا سال 2040 تعیین کرده است.

آزمایش HPV تفاوت چندانی با تست پاپ اسمیر ندارد زیرا نمونه برای هر دو به یک روش جمع آوری می شود.

به گفته انجمن سرطان کانادا، مانند آزمایش پاپ اسمیر، اسپکولوم در واژن قرار داده می‌شود تا دیواره آن جدا شود و از یک برس کوچک برای جمع‌آوری سلول‌ها از دهانه رحم که به داخل رحم منتهی می‌شود، استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی در آزمایش آزمایشگاهی است.

تست HPV از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) استفاده می کند که DNA یا mRNA انواع پرخطر HPV را بررسی می کند. اما تست پاپ اسمیر به دنبال سلول های پیش سرطانی دهانه رحم خواهد بود.

Tulandi گفت: تفاوت این است که تست پاپ اسمیر وجود سلول های غیر طبیعی را تشخیص می دهد.

اما تست HPV، برای بررسی خود ویروس است، بنابراین قبل از اینکه تغییرات در دهانه رحم رخ دهد، می توان آن را تشخیص داد.

Call Now Button