درصد بالایی از جوانان و نوجوانان کانادایی به رسانه‌های اجتماعی اعتیاد بالا دارند

نتایج یک مطالعه نشان داد بسیاری از جوانان کانادایی به قدری به رسانه‌های اجتماعی وابسته هستند که ترجیح می‌دهند بمیرند و یا هیچ رابطه جنسی نداشته باشند ولی در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

این مطالعه بر روی ۷۵۰ کانادایی ۱۶ تا ۳۰ ساله انجام شد و نتایج تکان دهنده‌ی آن محققین را به فکر راه چاره انداخته است.

در این نظرسنجی از شرکت کنندگان پرسیده شد، برای حفظ رسانه‌های اجتماعی‌شان حاضرند از چه امکاناتی چشم پوشی کنند؟

بیشتر آن‌ها به مواردی مانند خوردن نوشیدنی‌های الکلی یا بازی‌های ویدیویی اشاره کردند ولی تقریباً ۱۰ درصد از پاسخ دهندگان نیز پاسخ‌هایی دادند که نشان دهنده عمق وابستگی‌های آنها به رسانه‌های اجتماعی است. این گروه گفتند حاضر هستند از روابط جنسی و بچه دار شدن چشم پوشی کنند، ۵ درصد گفتند با قطع ارتباطات‌ با فضای مجازی، پنج سال امید به زندگی را از دست خواهند داد و سه درصد گفتند حاضرند ده سال زودتر از موعد بمیرند ولی ارتباطات اجتماعی ‌شان را از دست ندهند.

پنج درصد از شرکت کنندگان نیز گفتند، ابتلا به بیماری‌های عفونی، مقاربتی و سرطان برایشان از نداشتن ارتباطات مجازی بهتر است.

سارا وودراف استاد دانشگاه ویندزور، یکی از محققان این نظرسنجی می گوید، شرکت کنندگان در این نظرسنجی جزو گروه سنی هستند که هیچ وقت زندگی‌شان بدون رسانه‌های اجتماعی نبوده است. این نتایج شوکه کننده است و دقیقا نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی چقدر در زندگی روزمره آن‌ها جا افتاده است.

تاد کانینگهام روانشناس کودک از دانشگاه تورنتو می گوید، نتایج این مطالعه نگران کننده است. این تحقیق مشخص کرد، هرچه سن مواجهه با شبکه های اجتماعی پایین تر بوده وضعیت سلامت روان فعلی ضعیف تر است.

نظرسنجی مشابهی در میان نسل زد نشان داد، آن‌ها برای حفظ رسانه‌های اجتماعی حاضر به رها کردن هیچ کاری نیستند و حتی از رسانه‌های اجتماعی خسته هستند.

با توجه به نتایج این تحقیق به نظر می‌رسد والدین باید اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی را در بین نوجوانان و جوانان جدی بگیرند و به فکر جایگزین کردن موضوعات مهم‌تر و سالم‌تر برای آنها باشند.

کانینگهام به والدینی که فرزند نوجوان دارند توصیه کرد برای کاهش وابستگی آن‌ها به رسانه‌های اجتماعی درحد امکان فرزندان‌شان را از رسانه‌های اجتماعی دور نگه دارند.

Call Now Button