۸ عادت که طول عمر شما را افزایش میدهند

بر اساس یکی از مطالعات معتبری که در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا ارائه شد، کافیست در سن ۴۰ سالگی این هشت عادت را به سبک زندگی خود اضافه کنید تا ۲۴ سال بیشتر عمر کنید. اگر از ۵۰ سالگی شروع کنید، ۲۱ سال و اگر هم ۶۰ سالگی را در نظر بگیرید، همچنان ۱۸ سال دیگر خواهید داشت.

خوان نگوین، متخصص علوم بهداشتی و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید، شما میتوانید این تغییرات را در یک دوره ۲۰ ساله چه به صورت تدریجی و چه به صورت یکجا انجام دهید.

در این تحقیق خود افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، کلسترول بالا، سکته مغزی، سرطان و موارد مشابه را حذف کردند تا ببینند آیا نتیجه تغییر میکند یا خیر که در نهایت اعلام کردند، حتی اگر با بیماریهای مزمن هم شروع کنید، باز هم امکان تغییر وجود دارد.

محققان پروژه نزدیک به ۷۲۰ هزار سرباز نظامی بین ۴۰ تا ۹۹ سال را مورد بررسی قرار دادند و سلامت و تندرستی آنها را آزمایش کردند. به گفته نگوین افزودن تنها یکی از این عادات سالم به زندگی یکی از این افراد در سن ۴۰ سالگی، ۴.۵ سال به عمر او اضافه کرد. عادت دوم هفت سال و عادت سوم ۸.۶ سال دیگر به عمر اضافه کرد.

نگوین می گوید، این آمار برای زنان کمی متفاوت است. اتخاذ تنها یکی از این عادتهای سالم ۳.۵ سال به عمر زنان اضافه میکند. دو عادت ۷ سال و سه عادت ۱۲.۶ سال را به عمر اضافه می کند.

نگوین افزود: هر یک از این عادات روی دیگری تاثیر میگذارند. ما پس از بررسی شاخصهایی مانند سن، شاخص توده بدنی، جنسیت، نژاد و قومیت، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و درآمد به این نتیجه رسیدیم ۸۷ درصد از کاهش نسبی مرگ و میر افراد ناشی از همین عادتها بوده است.

دکتر والتر ویلت نویسنده ارشد این مطالعه و محقق برجسته تغذیه و پرفسور دانشگاه هاروارد می گوید، یکی از نقاط قوت تحقیقات ما این بود که شرکتکنندگان از نظر نژاد، قومیت و وضعیت اجتماعی و اقتصادی طیف گستردهای داشتند.

عادات سالم برای افزایش طول عمر به این شرح هستند:

ورزش کنید

اولین مورد این لیست ورزش کردن است. ورزش کردن باعث کاهش ۴۶ درصدی خطر مرگ میشود. محققان این پروژه افرادی که ورزش میکردند را با سایر افراد مقایسه کردند و دریافتند افرادی که طول عمر بیشتری داشتند، حدود ۷.۵ ساعت در هفته ورزش میکردند.

مواد مخدر را کنار بگذارید

این مطالعه نشان داد عدم اعتیاد به مواد مخدر دومین عامل مهم در افزایش طول عمر است و خطر مرگ زودهنگام را تا ۳۸ درصد کاهش میدهد.

سیگار نکشید

این مطالعه نشان داد عدم استفاده از سیگار خطر مرگ را تا ۲۹ درصد کاهش میدهد. جالب است بدانید ترک سیگار در هر مرحله زندگی برای سلامتی فواید زیادی دارد.

استرس خود را مدیریت کنید

مدیریت استرس خطر مرگ زودهنگام را تا ۲۲ درصد کاهش میدهد. به گفتهی کارشناسان استرس عوارض مخربی بر سلامتی دارد.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

خوردن غذاهای سالم و گیاهی تا ۲۱ درصد عمر شما را طولانیتر می کند. اما این بدان معنا نیست که شما باید به طور کلی گیاهخوار شوید، فقط لازم است از غلات کامل و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

از نوشیدن بیش از حد الکل بپرهیزید

ترک نوشیدن بیش از حد الکل خطر مرگ را تا ۱۹ درصد کاهش میدهد. سعی کنید در طول روز بیش از چهار نوشیدنی الکلی مصرف نکنید. البته باید بدانید هر مقداری از نوشیدنی الکلی ممکن است ناسالم باشد و منجر به بیماریهای قلبی و سکته مغزی شود.

خوب بخوابید

خواب خوب در شب هنگام یعنی حداقل هفت تا نه ساعت، مرگ زودهنگام را تا ۱۸ درصد کاهش میدهد. کمبود خواب ممکن است باعث مرگ و میر زودرس شود.

روابط اجتماعی خود را تقویت کنید

این مطالعه نشان داد روابط اجتماعی مثبت تا ۵ درصد به افزایش طول عمر کمک می کند. تنهایی و انزوا، به ویژه در افراد مسن، در حال گسترش است و کارشناسان در مورد آن نگران هستند. یک مطالعه دیگر نشان داد، افرادی که انزوای اجتماعی را تجربه کردهاند در مقایسه با سایر افراد، ۳۲

درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام هستند. شرکتکنندگانی که احساس تنهایی میکردند هم ۱۴ درصد بیشتر از سایرین با خطر مرگ مواجه میشدند

Call Now Button