سکه جدید یک دلاری کانادا با عکس السی مک گیل

ضرابخانه سلطنتی کانادا، برای تجلیل از السی مک گیل، مهندس پیشگام و قهرمان حوزه حقوق زنان، نقش او را بر روی سکه جدید یک دلاری ضرب خواهد کرد.

مک گیل اولین‌های بسیاری را در زمینه مهندسی در حوزه زنان رقم زده، در ساخت هواپیمای جنگنده کانادایی هاوکر هاریکان در طول جنگ جهانی دوم نقش اساسی داشته است. او همچنین با دفاع از حقوق زنان و انتصاب در کمیسیون سلطنتی وضعیت زنان در سال ١٩٦٧ ، تلاش‌های خستگی ناپذیری در این زمینه داشت.

سکه جدید یک دلاری توسط کلر واتسون اهل توفینو بریتیش کلمبیا طراحی شده و ادای احترام به تلاش‌ها و کمک‌های مهم مک گیل است.

در طراحی این سکه، مک گیل در کنار جنگنجده Maple Leaf Trainer IIکه طراحی کرده و یکی از بیش از ١٤٥٠ هواپیمای جنگنده هاوکر هاریکانِ ساخت کانادا، نمایش داده می‌شود. این هواپیما با رنگ طلایی کلاسیک طراحی و با رنگ‌های سبز و قهوه‌ای نمایانگر طرح کاموی نظامی و با رگه‌های آبی و قرمز، تزئین شده است. در زیر تصویر هواپیمای نام او حک شده است.

در این طرح یک حلقه آهنی مختص مهندسان در دست او به چشم می‌خورد، این حلقه نماد بزرگداشت وی به عنوان اولین زنی است که به مؤسسه مهندسی کانادا وارد شده است. سنجاق روی کت او نیز نشانگر همکاری با فدراسیون کانادایی باشگاه‌های زنان حرفه‌ای به عنوان مدافع حقوق زنان است.

در سمت دیگر سکه نیز به جای تصویر پادشاه جدید، مجسمه‌ای از ملکه الیزابت دوم ساخته ی سوزانا بلانت حکاکی شده است.

افتخارات مک گیل:

  • اولین زن کانادایی که مدرک لیسانس مهندسی برق گرفت (دانشگاه تورنتو، ١٩٢٧).
  • اولین زن در آمریکای شمالی که مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی هوانوردی گرفت (دانشگاه میشیگان، ١٩٢٩).
  • اولین زن کانادایی شاغل در رشته مهندسی ( ١٩٣٨).
  • اولین زن در جهان که نمونه اولیه یک هواپیما را طراحی و تولید کرد (Maple Leaf II).

مک گیل علیرغم ابتلا به فلج اطفال در سال ١٩٢٩در حوزه هوانوردی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و از سال ١٩٣٨تا ١٩٤٣، در کارخانه اتومبیل سازی و ذوب آهن کانادا، تولید بیش از ١٤٥٠ جنگنده هاوکر هاریکن را مدیریت کرد.

Call Now Button