آنچه باید در مورد EG.5 واریانت جدید کووید-19 بدانید

EG.5 سویه جدید COVID-19 به سویه غالب در ایالات متحده تبدیل شده و راه خود را به کانادا باز می کند. سویه ی پرسرعتی که برای اولین بار در ماه فوریه شناسایی شد، در سرتاسر آمریکای شمالی دیده شد و همچنین در چین، کره جنوبی و ژاپن و سایر کشورها شناسایی شده است.

در 9 آگوست، سازمان بهداشت جهانی گفت به نظر نمی رسد این سویه بیش از سایر سویه ها تهدیدی برای سلامت عمومی باشد. در مجموع، شواهد موجود نشان نمی دهد که EG.5 خطرات سلامت عمومی بیشتری نسبت به سایر واریانت های موجود در حال حاضر از جمله Omicron داشته باشد.

در ادامه آنچه در مورد نوع در حال ظهور تاکنون شناخته شده است را بخوانید.

واریانت جدید کووید EG.5 چیست؟

سویه EG.5 یک شاخه از XBB.1.9.2 با یک جهش سنبله اضافی است که از نوادگان Omicron محسوب می شود. اولین بار در 17 فوریه 2023 گزارش شد و در 19 جولای به عنوان یکی از سویه های تحت نظارت WHO تعیین شد. از آن زمان آژانس طبقه بندی خود از EG.5 را ارتقا و آن را در کنار XBB.1.5 و XBB 0.1.16 قرار داده است که آنها نیز بخشی از سویه های خانواده Omicron هستند.

نام مستعار آن که در رسانه های اجتماعی توسط متخصصان و دانشمندان به منظور پیروی از طبقه بندی نام های یونانی نام گرفته “Eris” است، اما این نام به طور رسمی توسط WHO استفاده نمی شود.

کدام علائم با EG.5 همراه است؟

مقامات می گویند علائم EG.5 با علائم عمومی COVID-19 مطابقت دارد که شامل گلودرد، تب و لرز، آبریزش بینی، تنگی نفس، دردهای عضلانی یا بدن درد، سردرد یا از دست دادن بویایی یا چشایی است.

بر اساس ارزیابی اولیه که توسط WHO به تازگی منتشر شد، خطر سلامت عمومی EG.5 هنوز در سطح جهانی “کم” تعیین می شود و با خطر XBB.1.16 و سایر انواع در گردش مطابقت دارد. این گزارش بیان می‌کند که تا به امروز با وجود افزایش شیوع EG.5، هیچ تغییری در شدت بیماری گزارش نشده است.

EG.5 در چه مناطقی گزارش شده است؟

EG.5 در ایالات متحده، بریتانیا، هند، چین، ژاپن، کره جنوبی و کانادا گزارش شده است. در سطح جهانی، افزایش مداوم در تعداد موارد EG.5 گزارش شده است. این نوع 17.4 درصد موارد هفتگی از 17 تا 23 جولای را به خود اختصاص داده است که از 7.6 درصد در هفته 19 تا 25 جون افزایش داشته است.

در ایالات متحده، EG.5 در حال حاضر رایج‌ترین سویه فرعی است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، EG.5 حدود 17.3 درصد از کل موارد COVID-19 را در یک دوره دو هفته ای منتهی به 5 آگوست تشکیل می دهد.

به گفته آژانس بهداشت عمومی کانادا، نوع فرعی EG.5 از ماه می در کانادا در گردش است. تخمین‌های PHAC نشان می‌دهد EG.5.1، شایع‌ترین سویه EG.5، 19 درصد موارد را در کانادا بین 30 جولای تا 5 آگوست تشکیل می‌دهد. سویه دوم EG.5.1.1، 17 درصد موارد را در همان دوره زمانی تشکیل می‌دهد.

این آژانس همچنین گفت، EG.5 برای 36 بار بین 15 می تا 21 جولای در فاضلاب شهری شناسایی شده است.

فقدان آزمایش عمومی در کانادا، شناخت دقیق تعداد موارد EG.5 در حال حاضر را دشوار می کند. اما با توجه به توالی یابی توسط Public Health Ontario، XBB.1.5 همچنان شایع ترین نوع فرعی در این استان بوده، و به نسبت EG.5 در حال افزایش است. از 245 نمونه توالی یابی شده بین 9 تا 15 جولای، EG.5 ، 12.7 درصد را به خود اختصاص داده که نسبت به هفته قبل 5.2 درصد افزایش داشته است. این آژانس انتظار داشت که این تعداد تا 5 آگوست به 30.5 درصد افزایش یابد.

دکتر ناظم مهاجرین، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه Saskatchewan و یکی از رهبران بخش تأثیرات سلامت عمومی و سیاست های اجتماعی شبکه واکنش سریع به ویروس کرونا، گفت: اگرچه ما شاهد افزایش در نرخ های مثبت هستیم، اما هنوز مشخص نیست که زیرشاخه جدید چقدر می تواند خطرناک باشد.

ما هنوز این افزایش را در مواردی که تبدیل به بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌های منتسب به EG.5 می‌شوند به وضوح مشاهده نکرده‌ایم. ما باید مراقب نسبت دادن بستری شدن و مرگ و میر در بیمارستان به این نوع خاص باشیم.

آیا بوسترهای جدید علیه EG.5 کار می‌کنند؟

کمیته ملی مشاوره ایمن‌سازی به کانادایی‌هایی که بیش از شش ماه از آخرین دوز واکسن کووید-19 یا عفونت انها گذشته توصیه می‌کند، در پاییز امسال یک تقویت‌کننده دریافت کنند.

دکتر مهاجرین گفت، تقویت کننده های پاییزی واکسن های تک ظرفیتی کووید-19 هستند، به این معنی که انواع Omicron را هدف قرار می دهند. از آنجایی که EG.5 شاخه ای از زیرمجموعه Omicron است، این دوزهای تقویت کننده در برابر آن موثر خواهند بود.

وضعیت COVID-19 در کانادا چگونه است؟ و کانادایی ها در این پاییز چه انتظاری می توانند داشته باشند؟

بر اساس گزارش مجله پزشکی بریتانیا که در جولای منتشر شد، کووید-19 از آغاز همه‌گیری منجر به مرگ 52750 نفر و و ابتلای 4.6 میلیون مورد گزارش شده (تا اواسط سال 2023) در کانادا شده است. این گزارش نشان داد جوامع به حاشیه رانده شده، همراه با افرادی که در خانه های مراقبت طولانی مدت کار و زندگی می کنند، بیشترین آسیب را متحمل شده اند. نرخ مرگ و میر در خانه های LTC کانادا به نسبت، بدترین در جهان بود.

نرخ مرگ و میر ناشی از کووید-19 در کانادا، 1372 نفر در هر میلیون نفر، بدتر از میانگین جهانی 855 نفر بود، اما به طور قابل توجهی بهتر از 3332 مورد در هر میلیون مرگ در ایالات متحده و 3362 مورد در بریتانیا بوده است.

Tedros Adhanom Ghebreyesus مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در ماه می به وضعیت اضطراری جهانی، بالاترین سطح هشدار سازمان جهانی بهداشت، برای COVID-19 پایان داد.

دکتر مهاجرین گفت، این احتمال وجود دارد که کانادا در پاییز شاهد افزایش موارد COVID-19 و بستری شدن در بیمارستان باشد. مصونیت جمعی ما، هم از ابتلا به کووید و هم از دریافت واکسن، هنوز ثابت نیست و تغییر خواهد کرد، یعنی کاهش خواهد یافت.

Call Now Button