مصرف بیش از حد مواد مخدر، علت اصلی مرگ و میر نوجوانان 10 تا 18 ساله در بریتیش کلمبیا

مصرف بیش از حد مواد مخدر و سایر داروهای غیرقانونی، در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر جوانان 10 تا 18 ساله در بریتیش کلمبیا است، مساله ای که بر فوریت بحران مواد مخدر سمی در استان تاکید می کند.

داده‌هایی که اخیراً توسط مرکز کنترل بیماری بریتیش کلمبیا منتشر شده نشان می‌دهد، سال 2022 اولین سالی بود که مصرف بیش از حد مواد مخدر، از سایر علل مرگ و میر در این گروه سنی پیشی گرفت. اکثریت قریب به اتفاق مرگ‌های ناشی از مواد مخدر در میان جوانان، مربوط به فنتانیل است، یک ماده افیونی بسیار قوی که اغلب بدون اطلاع مصرف‌کنندگان به دیگر مواد مخدر خیابانی اضافه می‌شود. مقادیر کمی از آن می تواند کشنده باشد.

مواد مخدر غیرقانونی عامل اصلی مرگ و میر در بین افراد 19 تا 39 ساله در BC بوده است. از سال 2016، زمانی که استان مصرف بیش از حد مواد مخدر را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد. در همان سال، مواد مخدر به دومین علت شایع مرگ در میان افراد 40 تا 59 ساله تبدیل شد.

سال گذشته، مسمومیت با مواد مخدر غیرقانونی نیز به دلیل اصلی مرگ و میر در بین افراد 40 تا 59 ساله تبدیل شد و اولین بار بود که مصرف بیش از حد این مواد، عامل اصلی مرگ و میر در هر سه گروه سنی بودند. این مرکز اعلام کرد، از زمان اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی، بیش از 12260 نفر در استان، بر اثر مواد مخدر سمی جان خود را از دست داده اند.

Jennifer Whiteside وزیر بهداشت روان و اعتیاد در بریتیش کلمبیا گفت، دولت باید کارهای بیشتری برای رسیدگی به بحران انجام دهد.

وی گفت، بحران مواد مخدر سمی همچنان تأثیر مخربی بر خانواده‌ها و جوامع در بریتیش کلمبیا دارد و تأثیر آن بر کودکان و نوجوانان دلخراش است. از زمان شروع همه‌گیری داروهای غیرقانونی سمی‌تر شده و افراد بیشتری در معرض خطر مرگ قرار دارند.

بر اساس این داده ها، شایع ترین علت بعدی مرگ در میان جوانان در سال 2022، تصادفات و خودکشی بوده است. این مرکز تعداد جوانانی را که در سال گذشته بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان باختند، اعلام نکرد. اما در گزارشی که اوایل سال جاری منتشر شد، BC Coroners Service گزارش داد، 142 نفر زیر 19 سال در اثر داروهای سمی از 1 ژانویه 2017 تا 31 دسامبر 2022 جان خود را از دست داده اند.

از میان کسانی که فوت کرده اند، 54 درصد مردان و 62 درصد بین 17 تا 18 سال بودند. ویکتوریا، ونکوور و Surrey بیشترین تعداد مرگ و میر را داشتند که بیش از 70 درصد در املاک خصوصی اتفاق افتاده است. بیش از نیمی از کسانی که جان خود را از دست داده اند به تنهایی مواد مخدر مصرف می کرده اند و حدود سه چهارم آنها از خدمات وزارت Children and Family Development استفاده می کرده و یا در گذشته خدمات دریافت می کرده اند.

بر اساس این گزارش، فنتانیل در نزدیک به 80 درصد مرگ و میر ناشی از مواد مخدر سمی در جوانان شناسایی شده است.

Matthew Carwana متخصص اطفال و محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا که اختلالات مصرف مواد را در جوانان مطالعه می کند، گفت، این اعداد نشان دهنده شدیدترین پیامدها هستند. او گفت تعداد واقعی جوانانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند احتمالاً بسیار بیشتر است.

وی گفت، بسیاری از جوانان در سال های نوجوانی شروع به آزمایش مواد مخدر می کنند. افزایش مصرف بیش از حد در این گروه سنی، بازتابی از خطرناک شدن عرضه دارو است و نشان می‌دهد چرا باید کارهای بیشتری برای کمک به جوانان در معرض خطر انجام شود.

او گفت: همه این خسارات ناشی از شکاف‌های اجتماعی است.

Eugenia Oviedo-Joekes، Canada Research Chair در مراقبت شخص محور در اعتیاد و سلامت عمومی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، گفت، افزایش مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در دوران کودکی و نوجوانی، یک فاجعه کامل است. ما واقعاً باید یک تغییر اساسی در نحوه برخورد با مشکل مواد در بریتیش کلمبیا ایجاد کنیم.

Whiteside گفت، استان اقدامات متعددی را برای مهار این مشکل از جمله گسترش برنامه های مراقبت از اعتیاد جوانان و مصرف مواد انجام داده است، اما باید کار بیشتری انجام شود.

دکتر Carwana گفت، داده ها نشان می دهد مصرف بیش از حد مواد مخدر در بین جوانان در بریتیش کلمبیا شایع تر از سایر نقاط کشور است. در حالی که مصرف بیش از حد داروهای آرام بخش و محرک در بخش های شرقی کانادا شایع تر است.

افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در میان جوانان، دکتر Carwana را بر آن داشت تا یک نظرسنجی ملی انجام دهد تا درک بهتری از میزان شیوع مصرف بیش از حد مواد مخدر در افراد 18 ساله و کمتر داشته باشد. نتایج روز چهارشنبه در گزارش سالانه Canadian Paediatric Society Surveillance Program منتشر شد.

از 934 پاسخ دهنده، 128 یا 14 درصد گفتند حداقل از یک بیمار 12 تا 18 ساله مراقبت کرده اند که در دو سال گذشته یک اوردوز جدی یا تهدید کننده زندگی را تجربه کرده است. این نظرسنجی نشان داد بیش از 80 درصد از اوردوزها در آن گروه سنی در شهرها رخ داده است، اگرچه مواردی نیز در مناطق حومه، روستایی و دورافتاده گزارش شده است.

دکتر Oviedo-Joekes گفت، برای مدت طولانی واکنش به مصرف مواد مخدر، تنبیه بوده است، که مانع از دسترسی جوانان به کمک مورد نیازشان می شود.

او گفت: اینها افرادی هستند که ما باید به هر قیمتی از آنها محافظت کنیم. اگر به این محیط تنبیه‌کننده ادامه دهیم، آنها به ما مراجعه نکرده و مرگ و میر افزایش خواهد یافت.

Call Now Button