احتمال محدود شدن ورود دانشجویان خارجی به کانادا به دلیل بحران مسکن

با افزایش انتقادات از نخست‌وزیر جاستین ترودو به خاطر ناکامی در حل بحران مسکن، شان فریزر، وزیر مسکن کانادا می گوید، محدود کردن پذیرش دانشجویان خارجی به کانادا، راه حلی برای کمک به تورم قیمت مسکن در این کشور است.

پس از این اظهارات، دانشگاه‌ها به سرعت از این فکر انتقاد کرده و گفتند، تلاش برای محدود کردن دانشجویان بین‌المللی را رد خواهد کرد.

کانادا در سال ۲۰۲۲ با بیش از ۸۰۰ هزار نفر بالاترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را داشته است.

کانادا برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵ پذیرای ۱.۵ میلیون مهاجر جدید باشد، ولی سوال این است که چگونه می توان این افراد را پذیرش کرد، وقتی جایی برای اسکان آنها وجود ندارد.

وضعیت بازار مسکن کانادا در حال حاضر چگونه است؟

قیمت میانگین خانه در کانادا در ماه اگوست، در حدود ۷۵۰ هزار دلار کانادا بوده که نسبت به سال ۲۰۰۰، افزايشی ۳۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بحران مسکن در شهرهای بزرگ مثل تورنتو و ونکوور وخیم‌تر بوده و خانه‌ها معمولاً به قيمتی بیش از ۱ میلیون دلار کانادا به فروش می رسند.

اجاره بها نیز در شهرهای مهم کانادا روز به روز گران‌تر می‌شود. ميانگین اجاره برای یک آپارتمان یک خوابه در تورنتو ۲۵۰۰ دلار کانادا است که از سال گذشته ۲۵ درصد افزايش را نشان می دهد.

این بحران مشکلی قدیمی در سطح ملی بوده و سیاست‌مداران در تمام سطوح دولت، بارها وعده‌ حل آن را داده‌اند.

به گفته سازمان ملی مسکن کانادا، تا سال ۲۰۳۰ بسازد این کشور باید ۵.۸ میلیون مسکن جدید بسازد تا مشکل حل شود. که این به معنی حدود سالی ۸۲۸ هزار خانه، بیش از سه برابر ۲۶۰ هزار خانه ساخته‌ شده در سال ۲۰۲۲ است.

آیا محدود کردن ورود دانشجویان بین‌المللی به حل مشکل کمک می‌کند؟

در سال‌های اخیر، دولت راهکارهای مختلفی را برای حل مسئله امتحان کرده است، از جمله ممنوعیت مالکیت خارجی تا رقابت را در بازار کمتر کند.

پل کرشاو، استاد سیاست‌گذاری عمومی و بنیان‌گذار یک اندیشکده مسکن می‌گوید، نسبت دادن مشکل به یک عامل کار اشتباهی است. هدف گرفتن مالکیت خارجی و دانشجویان بین المللی به عنوان مقصران مساله ساده است. اما مساله این است که صاحبان خانه فعلی از افزایش قیمت ملک سود می‌برند که این به فرهنگ نابرابری بین صاحبان و افراد بدون خانه دامن می‌زند.
صنعت املاک، شامل خرید، فروش و اجاره واحدها، بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی کانادا در سال ۲۰۲۰ را داشته اند و بعید است اوضاع تغییر بکند مگر اینکه کانادایی‌ها مسکن را به شکل «اول خانه و بعد سرمایه‌گذاری» ببینند.

نهاد دانشگاه‌های کانادا که نماینده ده‌ها دانشگاه در سراسر کشور است گفت، ربط دادن دانشجویان بین‌المللی به بحران مسکن کشور عمیقاً نگران‌کننده است.

پروفسور کرشاو گفت، مسکن یک مسئله پیجیده است و دولت باید رهیافتی چند جانبه برای حل آن داشته باشد که شامل رسیدگی به عرضه مسکن و ارزان بودن آن است.

Call Now Button