کمبود مسکن برای دانشجویان بین‌المللی کانادا

کشور کانادا به عنوان مقصد اول دانشجویان بین‌المللی با بحران کمبود مسکن مواجه است. دولت فدرال برای حل این مشکل نه تنها اخذ ویزای تحصیلی را کاهش نداده بلکه افزایش نیز داده است.

هارشال باسگاوری، یکی از دانشجویان بین‌المللی کانادا می‌گوید، مقدار زیادی از پس‌انداز خانواده‌اش در هند را برای پیش پرداخت چند ماه اجاره خانه در تورنتو پرداخت کرده است. وی گفت چهار ماه گذشته را صرف گشتن به دنبال خانه کرده و تعداد زیادی از صاحب‌خانه‌ها یا جوابش را نداده و یا درخواستش را رد کرده بودند.

وی گفت: من واقعا تعجب می‌کنم. اگر به اندازه کافی خانه در این کشور وجود ندارد، چرا من را به اینجا دعوت کرده اند؟ البته افزایش مهاجران برای کانادا سودمند است و به مردم کشورهای دیگر نیز فرصت می‌دهد تا زندگی در یک کشور جهان اول را تجربه کنند، اما من فکر می‌کنم کانادا باید قبول کند که با این روند به نتیجه مطلوبی نمی رسد.

بر اساس آمار اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) رکورد ویزاهای دانشجویی سال گذشته به ۵۵۰ هزار و ۱۵۰ مورد رسید که نسبت به پنج سال قبل ۷۵ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر محدودیتی برای تعداد افرادی که برای ادامه تحصیل به کانادا می‌آیند وجود نداشته و هیچ الزامی نیز از سوی دولت‌های استانی یا فدرال برای وادار کردن مراکز آموزشی به ساخت و تعبیه مسکن برای آنها وجود ندارد.

استیو پوموری محقق ارشد مرکز تحقیقات و آموزش شهری دانشگاه کارلتون می گوید، استان‌های مختلف کانادا در چند سال اخیر بودجه تحصیلات تکمیلی خود را کاهش داده‌اند، اما دولت فدرال تعداد ویزاهای تحصیلی را نه تنها کم نکرده، بلکه آنها را بیشتر نیز کرده است. به همین دلیل موسسات تحصیلات تکمیلی از دانشجویان بین‌المللی در کانادا به عنوان راهی برای جبران درآمد از دست رفته‌ی خود استفاده می کنند.

ماتئوش سلماسی، مدیر حمایت از اتحادیه انجمن‌های دانشجویی کانادا (CASA) می‌گوید: برخی از دانشجویان واقعا وضعیت نامساعدی دارند و در جاهای بسیار کوچک و ناامن زندگی می‌کنند. این بحران به قدری پیش رفته که بعضی از این افراد مجبورند در ماشینشان بخوابند، چون جای دیگری را برای زندگی پیدا نکرده‌اند. این افراد برای ادامه تحصیلاتشان به نسبت دانشجویان داخلی هزینه بسیار بیشتری پرداخت می‌کنند و اگر خانه‌ مناسبی نداشته باشند، کل تحصیلشان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

تانیا داس گوپتا، استاد مطالعات زنان در دانشگاه یورک می‌گوید: دانشجویان بین‌المللی در کانادا عمدتا از نژادهای مختلف هستند، به همین دلیل صاحبان خانه ممکن است به دلیل تبعیض نژادی، خانه‌شان را به آنها اجاره ندهند و این می‌تواند پیدا کردن خانه را برای این گروه دشوارتر کند.

اتحادیه انجمن‌های دانشجویی کانادا از دولت خواسته است تا علاوه بر بررسی بیشتر مسکن دانشجویی در کانادا، بودجه مسکن اختصاصی دانشجویان را هم افزایش دهد. سلماسی، رئیس این انجمن، گفت، این اقدامات می‌توانند بحران فعلی کانادا را حل کند. این امر برای دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خانه امن و ارزان نیاز دارند سرپناه ایجاد می‌کند و علاوه بر آن فشار بر بازار مسکن خارج از دانشگاه را کاهش می‌دهد.

آلن روی رئیس مشارکت‌های بین‌المللی CICan گفت، این نهاد از دولت فدرال درخواست کرده است در سال ۲۰۲۴ مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار به آنها اختصاص دهد تا بتوانند در سه سال آینده با ایجاد برنامه وام و کمک هزینه مسکن دانشجویی، حداقل ۴۰ هزار خوابگاه برای دانشجویان تهیه کنند.

IRCC نیز می گوید، برای رفع کمبود مسکن دانشجویی با استان‌ها و مناطق و سایر شرکای کلیدی خود در حال مذاکره است تا بتواند با ایجاد تغییراتی در برنامه دانشجویان بین‌المللی، این مشکل را حل کند. این مرکز در بیانیه‌ای گفت، دپارتمان ما در حال بررسی دقیق پرونده‌های دانشجویی است و افرادی را انتخاب می‌کند که می‌توانند به تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کانادا کمک کنند.

Call Now Button