بازار خودروهای دست دوم کانادا با بحران عرضه مواجه است

در حالی که بخش خودروی نو از مشکلات زنجیره تامین که از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 گریبانگیر این صنعت شده است، بهبود می‌یابد، بازار خودروهای دست دوم هنوز با کمبود مواجه است.

به گفته Daniel Ross از شرکت Canadian Black Book، زمانی که عرضه وسایل نقلیه جدید در طول همه گیری به شدت محدود شد، وسایل نقلیه دست دوم جایگزینی برای مصرف کنندگان شدند و قیمت خودروهای دست دوم شروع به افزایش کرد.

او درباره آخرین اقدامات بانک مرکزی کانادا برای مقابله با افزایش هزینه‌ها می‌گوید، پس از افزایش نرخ‌های بهره و در کل تورم، مقرون‌به‌صرفه بودن به نگرانی اصلی مردم تبدیل شده است.

Ross می‌گوید، این امر خریداران را به سمت وسایل نقلیه کوچک‌تر و دست دوم سوق می‌دهد به جای SUVهای محبوب قبلی، وانت کامیون‌ها یا خودروهای جدید با قیمت‌های بالا، روندی که انتظار می‌رود برای 12 تا 18 ماه آینده ادامه یابد.

اما خودروهای دست دوم کافی در بازار وجود ندارد که بتواند تقاضای رو به رشد را برآورده کند. DesRosiers Automotive Consultants Inc. می‌گوید، نمایندگی‌ها در تهیه خودروهای دست دوم مشکل دارند و پیش‌بینی می‌کند که فروش در ماه‌های آینده کاهش یابد.

آخرین تخمین‌های DesRosiers نشان می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای جدید در سال 2023 در نمایندگی‌ها به 305 دستگاه در هر مکان و تنها 140 دستگاه برای فروشندگان مستقل خودروهای دست دوم برسد. این کمتر از پیش بینی فروش ذکر شده در ابتدای سال جاری است.

طبق گزارشی که در اوایل ماه جاری توسط DesRosiers منتشر شد، حداقل 51 درصد از فروشندگان خودروی مورد بررسی گفتند مشکلات تامین وسایل نقلیه دست دوم از زمان همه‌گیری بدتر شده است.

Jim Hamilton مدیر موقت انجمن فروشندگان خودروهای مستعمل انتاریو، می‌گوید: محدودیت عرضه تا حدی به این دلیل است که مردم خودروهای خود را بیش از حد معمول نگه می‌دارند و باعث ایجاد کمبود در زنجیره تامین خودروهای دست دوم می‌شود.

به گفته وی، به طور متوسط، مردم به دنبال فروش خودروهای خود پس از چهار یا پنج سال مالکیت هستند و به سراغ ساخت جدیدتر می روند.

اکنون، آنها دوبرابر این زمان به خودروها می چسبند، که به معنای پول بیشتر در تجارت خدمات تعویض روغن، تعمیر ترمز و نگهداری است.

یک نظرسنجی جداگانه توسط DeRosiers نشان می دهد، خرده فروشان خدمات پس از فروش، فروش بالاتری را برای قطعات خودرو در سه ماهه اول سال 2023 گزارش کرده اند، اکثر آنها فروش بهتری نسبت به سطوح قبل از همه گیری داشتند.

ناوگان اجاره روزانه نیز خودروها را برای مدت طولانی تری نگه می دارند زیرا نمی توانند ناوگان قدیمی را با ناوگان جدید جایگزین کنند. این بدان معناست که آن خودروها آنطور که انتظار می رفت وارد بازار خودروهای کارکرده نمی شوند.

بین سال‌های 2020 تا 2021، قیمت خودروهای فرسوده 34.5 درصد افزایش یافت زیرا تولیدکنندگان خودرو با عقب ماندگی‌های بی‌سابقه در تامین قطعات خودرو برای آوردن وسایل نقلیه جدید به نمایشگاه‌ها دست و پنجه نرم کردند.

اکنون که قیمت خودروهای فرسوده در حال تثبیت است، افرادی که ممکن است در دو سال اخیر به دلیل گرانی کنار نشسته باشند، وارد بازار می شوند.

Ronald Corbett معاون بخش تورنتو و استان جنوب غربی در Desjardins Ontario Credit Union، گفت، گزینه‌های تامین مالی محدود نیز عاملی برای جذاب‌تر کردن بازار خودروهای دست دوم برای خریداران است.

وی گفت، با کاهش قدرت خرید و نرخ بهره بالاتر، چشم انداز صلاحیت برای وام های خودرو کمی دشوارتر است.

وقتی مردم به قیمت‌های مواد غذایی، رهن، اجاره و سایر هزینه‌ها نگاه می‌کنند، نمی‌خواهند آن 40 یا 60 دلار اضافی در ماه را برای خرید خودرو صرف کنند.

Rossکفت، موجودی وسایل نقلیه جدید در حال افزایش است اما موجودی وسایل نقلیه دست دوم هنوز در رکود است زیرا حداقل دو سال طول می کشد تا خودروهای جدید در زنجیره تامین خودروهای دست دوم وارد شوند.

Call Now Button