چهار روز کاری در هفته را فراموش کنید، روزهای کاری با ساعات کمتر چیزی است که شرکت ها باید در نظر بگیرند

هفته های کاری چهار روزه بسیار رایج است، اما به جای یک هفته کاری فشرده، در مورد یک روز کاری فشرده چه فکر می کنید؟ ایده یک روز کاری کوتاه تر یکی از گزینه های است که ارزش بررسی دارد، به ویژه توسط سازمان هایی که می خواهند کارگران را جذب کنند.

روز کاری نرمال فعلی پنج روز در هفته، هفت یا هشت ساعته است. در دهه 1880، هفته کاری معمولی در کانادا و بسیاری از کشورهای صنعتی دیگر شش روز در هفته و ده ساعت در روز بود. در طول 50 سال بعد این زمان کاهش یافت و در دهه 1950، 40 ساعت کار در پنج روز استاندارد بود. یک نظرسنجی غیررسمی در میان کارمندان اداری نشان داد، زمان زیادی در طول هر روز کاری تلف می شود. تقریباً همه به شما خواهند گفت که به طور معمول در جلساتی شرکت می کنند که در بهترین حالت خیلی طولانی یا در بدترین حالت کاملا غیر ضروری هستند. سپس زمان برای گپ زدن با همکاران در مورد تعطیلات آخر هفته یا خریدن شکلات‌های مدرسه فرزندانشان سپری می شود.

یک نظرسنجی در سال 2023 بر روی جامعه Blind در محل کار نشان داد، 45 درصد از کارکنان فناوری اذعان دارند که چهار ساعت یا کمتر در روز کار می کنند، همچنین 40 درصد از کارمندان هر یک از شرکت های آمازون و گوگل گفتند چهار ساعت یا کمتر در روز کار می کنند.

یک مطالعه جداگانه توسط وب سایت شغلی Zippia نتایج مشابهی را نشان داد که در طول یک روز کاری هشت ساعته، یک کارمند معمولی چهار ساعت و 12 دقیقه را صرف کار می کند و 47 درصد از آنها گفتند بخشی از روز خود را صرف گشت و گذار در اینترنت می کنند.

نمونه‌هایی از سازمان‌هایی با روز کاری کوتاه‌تر وجود دارد، اگرچه تعداد آنها بسیار کم است. در سال 2019، وال استریت ژورنال مشخصات یک شرکت کوچک آلمانی به نام Digital Enabler را معرفی کرد که مدیر اجرایی آن تصمیم گرفته بود یک روز کاری 5 ساعته را اجرا کند که در آن کارمندان باید کاملاً روی کار تمرکز کنند، بدون حواس‌پرتی. شرکت آنقدر در مورد بخش «بدون حواس‌پرتی» جدی بود که تلفن‌های کارمندان را گرفتند و آنها را از معاشرت در حین کار منصرف کردند. چهار سال بعد، Lasse Rheingans، مدیر اجرایی، همچنان از این مدل دفاع می کند. نظر او، مانند دیگرانی که از یک روز کاری کوتاه‌تر دفاع می‌کنند، این است که در اقتصاد خدماتی، آنچه اهمیت دارد بهره‌وری است، نه ساعت‌های صرف شده.

با این حال، کوتاه کردن روز کاری احتمالاً یک تابو بزرگتر از یک هفته کاری چهار روزه است. هر چقدر هم که کسی بخواهد استدلال کند که اینطور نیست، واقعیت این است که در بسیاری از دفاتر اداری، حضور فیزیکی به طوری که رئیس شما بداند که شما برای کار در دسترس هستید، ضروری است. قبل از همه گیری به معنای حضور در دفتر کار برای ساعات طولانی ، و در مرحله کار در خانه به معنای حضور دیجیتالی بود، در دسترس بودن برای پاسخ دادن به ایمیل ها یا تماس ها در هر زمانی از روز. یک روز کاری کوتاه‌تر با مزایای بیشتر می‌تواند برای جذب و حفظ کارمندان و بهبود روحیه آنها بدون تأثیر بر بهره‌وری کمک کند.

Call Now Button