رکورد طولانی‌ترین سفر فضایی آمریکا شکسته شد

فرانک روبیو فضانورد آمریکایی ناسا، با بیش از ٣٥٥ روز حضور در مدار زمین رکورد طولانی‌ترین ماموریت فضایی انجام شده توسط یک فضانورد آمریکایی را شکست.

روبیو از سپتامبر ٢٠٢٢ در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشت و در روز دوشنبه ١١ سپتامبر ساعت ١:٤٠ بعد از ظهر رکورد قبلی متعلق به مارک ونده هی فضانورد بازنشسته ناسا را شکست.

همچنین به این علت که فضاپیمای روبیو و دو همکارش سرگئی پروکوپیف و دیمیتری پتلین تا قبل از ٢٧ سپتامبر به زمین باز نمی گردد، نقطه عطف مهم دیگری نیز در هفته های آینده برای وی ثبت می شود.

روبیو پس از اتمام ماموریت خود حداقل ٣٧١ روز را در مدار گذرانده بنابراین او به اولین فضانورد آمریکایی تبدیل می شود که بیش از یک سال تقویمی را در فضا گذرانده است.

ماموریت این فضانورد آمریکایی برای شکستن رکوردها طراحی نشده بود. وقتی روبیو در ٢١ سپتامبر ٢٠٢٢ با یک کپسول روسی سایوز به ایستگاه فضایی رفت، فکر می کرد در حال انجام یک ماموریت شش ماهه است. اما فضاپیمایی که روبیو و دو همکار روسی او را حمل می‌کرد، در ماه دسامبر دچار نشت مایع خنک‌کننده شد و مقامات Roscosmos، آژانس فضایی روسیه، کمی بعد این فضاپیما را برای حمل خدمه به خانه، ناامن دانست.

کپسول سایوز MS-22 بدون خدمه در ٢٨ مارس به زمین بازگشت و Roscosmos یک فضاپیمای جایگزین به نام MS-23 را به فضا پرتاب کرد که در ٢٥ فوریه در ایستگاه فضایی آنها رسید. تاریخ بازگشت فضانورد آمریکایی عقب افتاد زیرا روسیه در حال آماده شدن برای پرتاب یک فضاپیمای جدید سایوز، همراه با خدمه جدید متشکل از دو فضانورد روسی و یک فضانورد ناسا در اوایل روز جمعه ١٥ سپتامبر ٢٠٢٣ می‌باشد.

بیل نلسون مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: روبیو رکورد طولانی‌ترین حضور در فضای یک فضانورد آمریکایی را شکست، و راه را برای نسل‌های آینده فضانوردان هموار کرد. فداکاری تو واقعاً فرازمینی است، فرانک.

البته اقامت ٣٧١ روزه ی روبیو رکوردی جهانی طولانی‌ترین ماموریت فضایی نیست. والری پولیاکوف فضانورد فقید روسی بین ژانویه ١٩٩٤ تا مارس ١٩٩٥ حدود ٤٣٧ روز را در مدار ایستگاه فضایی میر روسیه حضور داشت و رکورد جهانی به او تعلق دارد.

رکورد قبل از ونده هی نیز متعلق به اسکات کلی بود که ٣٤٠ روز در فضا حضور داشت. سفر وی یک ماموریت برنامه ریزی شده طولانی بود که توسط ناسا برای مطالعه اثرات طولانی مدت سفر فضایی بر بدن انسان طراحی شده بود.

همچنین یک کیهان نورد روسی رکورد بیشترین تعداد روز در فضا را در اختیار دارد. گنادی پادالکا در سال ٢٠١٥ با ثبت ٨٧٩ روز در طول پنج پرواز فضایی جداگانه به فضا، این عنوان را به دست آورد.

روبیو با یک فضاپیمای روسی به عنوان بخشی از قرارداد مبادله خدمه بین ناسا و روسکوسموس که در تابستان ٢٠٢٢ منعقد شد به ایستگاه فضایی سفر کرد.

علیرغم تنش‌های ژئوپلیتیک بین ایالات متحده و روسیه به دلیل جنگ در اوکراین، ناسا بارها اعلام کرده است که همکاری با روسکوسموس برای ادامه عملیات ایستگاه فضایی و تحقیقات علمی ارزشمند در زمینه‌های فضایی حیاتی است.

Call Now Button