شما در طول سال چند دست لباس می‌خرید؟

هنگامی که در مورد طول عمر یک لباس صحبت می‌شود تجزیه پارچه آن اهمیت زیادی دارد.

بیش از ۷۲ درصد از لباس‌های امروزی از الیاف مصنوعی یعنی پلاستیک و مواد غیر قابل تجزیه تولید می شوند و پس از دور ریخته شدن، حداقل ۲۰۰ سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

هرچه جنس لباس طبیعی‌تر باشد بازیافت آن سریعتر است. بازیافت الیاف پنبه یک هفته تا پنج ماه، کتان دو تا چند هفته، جین ۱۰ تا ۱۲ ماه، ابریشم یک تا چند سال، پشم یک تا ۵ سال، نایلون ۳۰ تا ۴۰ سال، پلاستیک ۵۰ تا ۸۰ سال، پلی استر ۲۰ تا ۲۰۰ سال، و اسپندکس، به مدت نامعلوم طول خواهد کشید.

گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ نشان داد، صنعت مد عامل انتشار ۱۰ درصد گازهای گلخانه‌ای و ۲۰ درصد از فاضلاب‌های جهان است.

تحقیقات نشان می دهند، در طول سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ تولید لباس در جهان دو برابر و مدت زمان استفاده از یک لباس به بیش از یک سوم کاهش یافته است.

به طور میانگین ۱۲ درصد از لباس‌ها در کمد زنان، بی‌استفاده می‌مانند.

بررسی‌های یک موسسه خیریه در انگلستان در سال ۲۰۱۵ نشان داد هر فرد سالانه حدودا هفت بار یک لباس را می‌پوشد. در سال ۲۰۱۸، یک تحقیق نشان داد شهروندان آمریکایی، سالانه حدود ۶۸ لباس جدید می‌خرند.

در سراسر جهان سالانه ۹۲ میلیون تن ضایعات لباس تولید می‌شود. و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۳۰، آمار تولید زباله لباس به ۱۳۴ میلیون تن خواهد رسید.

سالانه در سراسر جهان، ۵۶ میلیون تن لباس خریداری می‌شود و انتظار می‌رود این آمار تا سال ۲۰۳۰ به ۹۳ میلیون تن و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۶۰ میلیون تن برسد.

تغییر سریع مد و سلیقه مشتری، عمر لباس‌ها را کوتاه کرده است. بر اساس آمار، طول عمر پوشاک مدرن بین دو تا ۱۰ سال است.

عمر لباس‌هایی مثل تی‌شرت‌ها و لباس‌های زیر بین یک تا دو سال و لباس‌هایی مثل کت و پالتو بین چهار تا شش سال است.

در سال ۲۰۱۸، آژانس حفاظت از محیط زیست جهانی گزارش داد، ۱۷ میلیون تن زباله منسوج در محل دفن زباله‌ها وجود دارد.

همین امروز سری به کمد لباس‌هایتان بزنید. اگر لباسی را بیش از یکسال است که حتی یک بار نپوشیده‌اید، آن را به کسی هدیه دهید یا ببخشید و یا اگر می‌توانید دوباره بپوشید.

Call Now Button