راهنمای اجاره یا خرید خانه در کانادا برای مهاجران جدید

اگر به تازگی به کانادا مهاجرت کرده اید، اجاره یا خرید خانه تا حدی دلهره‌آور است زیرا این بازار، به‌طور قابل توجهی با شرایط کشور شما متفاوت است با ما همراه باشید تا پیش از ورود به این بازار، با نکاتی کاربردی آشنا شوید.

خرید خانه در کانادا

کانادا از ژانویه ٢٠٢٣، قانون ممنوعیت خرید ملک مسکونی توسط افراد غیرکانادایی را اجرایی کرد. این قانون به منظور کاهش فشار موجود در بازار املاک و مقرون به صرفه‌تر کردن مسکن برای شهروندان کانادا تصویب شد و عملاً از خرید خانه در کانادا توسط افراد غیرکانادایی و خارجی جلوگیری می‌کند.

با وجود قانون ممنوعیت خرید خانه در کانادا توسط اتباع خارجی، مهاجرانی که اقامت دائم یا تابعیت کانادا را دریافت کنند، از این قانون معاف خواهند شد. برخی از شرایط دیگر معافیت عبارتند از:

  • دانشجویان بین‌المللی که شرایط خاصی دارند، برای مثال در پنج سال گذشته در کانادا بوده‌اند
  • اتباع خارجی با وضعیت اقامت موقت، مانند پناهندگان و کسانی که از بحران‌های بین المللی فرار می‌کنند
  • کارکنان کنسولگری و دیپلمات‌ها
  • دارندگان مجوز کار خارجی با حداقل سه سال اظهارنامه مالیاتی ارائه شده

حال با بیایید با رایج‌ترین انواع ملک در کانادا که می‌توانید اجاره یا خریداری کنید اشنا شویم:

  • خانه مستقل: خانه مستقل مختص یک خانواده است، به تنهایی در زمین ملک قرار دارد و با فضای باز از خانه‎های دیگر جدا شده است.
  • خانه نیمه مستقل: خانه نیمه مستقل یک دیوار مشترک با یک خانه دیگر دارد، اما به هیچ سازه دیگری متصل نیست.
  • خانه شهری: این خانه‌ چند طبقه که یک یا چند دیوار مشترک با خانه‌های مجاور دارد، معمولاً در یک مجتمع قرار می‌گیرد.
  • کاندومینیوم: کاندوها دارای مالکیت جداگانه در یک ساختمان یا مجتمع بزرگتر هستند. مالکان کاندوها حقوق انحصاری برای واحدهای خود دارند، اما در قسمت‌های مشترک مانند راهروها و امکانات ساختمانی مشترک هستند.
  • آپارتمان: آپارتمان‌ها یک فضای زندگی اجاره‌ای در یک ساختمان بزرگتر هستند. آپارتمان‌ها شبیه کاندوها بوده اما نیاز به قرارداد اجاره ماهانه دارند و نمی‌توان آنها را به طور کامل خریداری کرد.

رایج‌ترین قرارداد اجاره مسکن اجاره استاندارد است.

اجاره استاندارد یک قرارداد اجاره ثابت است که می‌تواند تا زمانی که هر دو طرف بخواهند ادامه داشته باشد. به طور معمول، شما می توانید آپارتمان‌ها را از سه ماه تا یک سال یا حتی بیشتر در اجاره خود داشته باشید. در این قرار داد مبلغ اجاره ماهانه، قوانین و مسئولیت مورد توافق طرفین مشخص می شوند. هر استان و منطقه قوانین و مقررات خاص خود را در مورد تعهدات موجر و مستاجر دارد.

یک اجاره‌نامه بلندمدت یا تمدید اجاره‌نامه فعلی می تواند نرخ اجاره ی پایین تری را برای شما داشته باشد. در بسیاری از استان‌ها و مناطق، صاحبخانه‌ها می توانند سالی یک‌بار اجاره‌ را افزایش دهند. در چندین استان محدودیت‌هایی برای میزان افزایش نرخ‌ها تعیین شده اند اما در برخی استان ها مانند انتاریو، هیچ محدودیتی برای مبلغ اجاره توسط صاحبخانه وجود ندارد. لغو زودهنگام اجاره‌نامه نیز می‎تواند منجر به جریمه شود.

اکثر استان‌ها و مناطق کانادا مستاجران را ملزم می‌کنند در صورت برنامه‌ریزی برای ترک ملک، حداقل یک ماه یا ٦٠ روز زودتر تصمیم خود را به صاحبخانه اعلام کنند.

در برخی از استان‌ها مانند نوااسکوشیا و نیوبرانزویک مستاجرانی که اجاره نامه سالانه دارند باید حداقل سه ماه قبل از نقل مکان اطلاع دهند.

خرید خانه

خرید خانه در کانادا شامل گرفتن وام مسکن از بانک و پرداخت اولیه پیش پرداخت است. پس از خرید ملک، شما مسئول کلیه پرداخت‌های مربوط به رهن، مالیات بر دارایی، بیمه و نگهداری آن هستید.

اجاره‌ی پیش از خرید خانه

با وجود نرخ بالای وام مسکن، برخی از خریداران به سمت قراردادهای اجاره پیش از خرید می روند، که مصالحه‌ای بین اجاره و خرید ملک است. در این قرارداد، مستاجران ملکی را برای یک دوره زمانی خاص با اختیار خرید خانه در پایان مدت اجاره، اغلب با قیمت از پیش تعیین شده، اجاره می‌کنند. همچنین ممکن است بخشی از پرداخت‌های اجاره به عنوان پیش‌پرداخت خانه تلقی شود.

پرداخت‌های ماهانه این روش بالاتر است. بخشی از پولی که پرداخت می کنید اجاره ماهانه و بخشی برای پیش پرداخت یا سرمایه خرید خانه است.

برای اجاره خانه در کانادا چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید؟

زمانی که برای اجاره خانه در کانادا درخواست می‌دهید، صاحبخانه‌ معمولاً از شما می‌خواهد فرم درخواست را با مشخصات شخصی خود تکمیل کنید. در اکثر قراردادهای اجاره، مستاجران باید اسناد زیر را ارئه کنند:

  • گذرنامه، ویزا یا مدارک مهاجرت برای شناسایی
  • اثبات درآمد، مانند صورتحساب بانکی، فیش حقوقی یا نامه استخدام
  • ارجاعات صاحبخانه‌های قبلی (در صورت وجود)

اگر به تازگی وارد کانادا شده و سابقه اعتباری کمی دارید یا اصلاً سابقه اعتباری ندارید، صاحبخانه شما ممکن است درخواست سپرده تضمینی بالاتری داشته باشد. ودیعه تضمینی نمی‌تواند بیشتر از اجاره یک ماه باشد، اما از افرادی که اعتبار و سابقه اجاره خوبی دارند، ممکن است سپرده پایین‌تری پرداخت کنند.

هزینه‌های اجاره خانه در کانادا

ودیعه تضمینی: این هزینه بسته به استان یا منطقه متفاوت است، اما معمولاً معادل اجاره یک ماهه بوده و در شروع قرارداد پرداخت می‌شود. شما می‌توانید این مبلغ را در پایان قرارداد به همراه سود انباشته آن دریافت کنید، مشروط بر اینکه واحد را در شرایط خوبی نگه داشته و هیچ قانونی را نقض نکرده باشید.

هزینه‌های تعمیر و نگهداری مناطق مشاع: این هزینه اغلب به عنوان هزینه‌های CAM یا هزینه‌های تعمیر و نگهداری نامیده می‌شود، در کنار اجاره خانه در کانادا ، برای کمک به حفظ فضاهای مشترک ملک پرداخت می‌شود. هزینه‌ها ممکن است صرف خدماتی مانند محوطه‌سازی، کنترل آفات و خدمات تخلیه زباله شود.

پرداخت اجاره خانه در کانادا به صورت ماهانه با یکی از چهار روش زیر انجام می‌شود:

  • پول نقد
  • چک
  • حواله بانکی الکترونیکی
  • کارت اعتباری

هر صاحبخانه ممکن است روش خاص خود را برای دریافت اجاره خانه داشته باشد. به عنوان مثال، املاک تجاری بزرگتر اغلب به دلیل خطرات امنیتی پول نقد نمی‌پذیرند.

برای خرید خانه در کانادا چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

برخلاف سادگی قرارداد اجاره، خرید خانه در کانادا فرآیندی پیچیده بوده و مستلزم دریافت وام مسکن است. وام مسکن وامی است که از یک بانک یا موسسه مالی برای تامین مالی خرید خانه دریافت می‌شود و شما باید اقساط منظم را در مدت زمان معین پرداخت کنید.

دو نوع وام مسکن برای خرید خانه در کانادا وجود دارد:

وام مسکن با نرخ ثابت: این وام‌ها دارای نرخ بهره ثابت در طول مدت بازپرداخت هستند و پرداخت‌های ماهانه منظم را برای فرد در نظر می‌گیرند. در این روش، وام گیرندگان از نوسانات نرخ بهره در بازار مصون هستند.

وام مسکن با نرخ متغیر: در این روش نرخ بهره بر اساس شرایط بازار تغییر می کند و به طور بالقوه بر پرداخت‌های ماهانه تأثیر می گذارد. وام‌گیرندگان ممکن است از نرخ‌های پایین‌تر بهره‌مند شوند، اما با خطر افزایش نرخ نیز روبرو هستند.

وام دهندگان علاوه بر اسناد اقامت شما در کانادا، سابقه مالی شما را چک می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند می‌توانید از عهده تعهد بلند مدت پرداخت وام مسکن بر بیایید. ارائه مدرک اثبات درآمد و سابقه اشتغال و گزارش اعتباری و امتیاز شما، از عوامل اصلی هستند که وام‌دهندگان در نظر می‌گیرند.

وام مسکن سنتی معمولاً مستلزم پیش‌پرداخت حداقل ٢٠ درصد از ارزش خانه است. اما وام‌های مسکن مربوط به اداره وام مسکن و املاک کانادا (CMHC) فقط به پنج درصد پیش‌پرداخت نیاز دارند، اما شامل فرآیند تأیید طولانی‌تر و خرید بیمه وام مسکن اضافی هستند.

هزینه‌های مختلف هنگام خرید خانه در کانادا

پیش پرداخت: درصدی از قیمت خرید خانه که قبل از نقل مکان به ملک پرداخت می‌شود. با ارائه پیش پرداخت دریافت وام مسکن شما تضمین می شود. برخی از وام دهندگان ممکن است بر اساس وضعیت مالی شما، پیش پرداخت بیشتری را درخواست کنند.

قسط وام مسکن: مبلغ ماهانه‌ای که برای بازپرداخت وام مسکن پرداخت می‌کنید.

بیمه وام مسکن: پرداخت ماهیانه‌ای است که در صورت عدم پرداخت قسط وام، آن را پرداخت می کند. این بیمه برای وام‌های مسکن سنتی اختیاری ، اما برای وام‌های دارای پشتوانه CMHC اجباری است.

بیمه صاحبخانه: این بیمه شما را در صورت بروز آسیب‌های غیرمنتظره به خانه مانند تگرگ، سیل و بلایای طبیعی پوشش می‌دهد.

مالیات بر دارایی: مالیات سالانه‌ای که مالکان املاک به دولت شهرداری پرداخت می‌کنند.

هزینه‌ی بستن قرارداد: غیر از هزینه خرید خانه باید برای تکمیل معامله مبلغی پرداخت شود. این مبلغ می‌تواند شامل مالیات انتقال زمین، هزینه‌های بازرسی و سایر هزینه‌های قانونی یا اداری باشد.

هزینه‌های انجمن صاحبخانه‌ها HOA: در برخی محله‌ها به پرداخت هزینه‌های ماهانه HOA نیاز دارید تا به حفظ و بهبود مناطق مشترک و ساختارهای مشترک در جامعه کمک کنید.

در کانادا بهتر است که خانه اجاره کنیم یا بخریم؟

اگر تازه وارد کانادا شده‌اید و دارای درآمد و سابقه اعتباری محدودی هستید، دریافت وام مسکن و خرید مستقیم خانه برای شما تا حدی دشوار خواهد بود. قبل از خرید خانه در کانادا، باید بودجه‌ای را با جزئیات هزینه‌های ماهانه پیش‌بینی شده خود جمع آوری کنید و در مورد میانگین قیمت خانه در منطقه تحقیق کنید تا بهتر بفهمید که چقدر از وام مسکن را می‌توانید بپردازید.

اگر نمی‌توانید وام مسکن را پرداخت کنید، بهتر است با اجاره خانه در کانادا یا ثبت‌نام در یک قرارداد اجاره‌ی پیش از خرید شروع کنید. هر دوی این گزینه‌ها انعطاف‌پذیر بوده و می‌توانید سابقه اعتباری و درآمد خود را به نقطه قابل قبول برسانید.

Call Now Button