بر اساس یک تحقیق، دارو‌های انرژی‌ زا باعث تاثیرات نامطلوب روحی و جسمی بر جوانان می شود

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد، استفاده از دارو‌های انرژی‌ زا باعث تاثیرات نامطلوب روحی و جسمی بر جوانان می شود.

این مطالعه نشان داد، در برخی موارد، حتی دارو‌های قانونی عضله ساز (APED) به دلیل استفاده از برچسب‌های اشتباه می‌توانند برای مصرف‌کنندگان عوارض جانبی داشته باشند.

این اولین مطالعه در این رابطه در کانادا است. تحقیقات مشابهی قبلا در ایالات متحده انجام گرفته که ارتباط بین افزایش مصرف مکمل‌های انرژی زای قانونی و تأثیرات آن‌ها را بر جوانان امریکایی و کانادایی مورد بررسی قرار داده بود.

به هر نوع دارو یا ماده‌ای که موجب افزایش عضله و بهبود عملکرد جسمی ورزشکاران می‌شود APED می‌گویند.

اکثر جوانان کانادایی استفاده از APED‌هایی مانند کافئین، نوار‌های پروتئینی، پودر پروتئین آب پنیر و کراتین مونوهیدرات را در یک دوره ۱۲ ماهه گزارش کردند.

این مطالعه نشان داد، در حالی که این محصولات به طور قانونی در کانادا فروخته شده و مورد تائید وزارت بهداشت هستند، تأثیرات آنها بر سلامت جوانان، به ویژه مردان و پسران، به طور فزاینده‌ای نگران‌کننده است.

در این مطالعه ۲۷۳۱ جوان ۱۶ تا ۳۰ ساله کانادایی در رابطه با مصرف مواد و داروهای انرژی‌ زا و مکمل‌های عضله ساز مورد بررسی قرار گرفت. برخی عوارض مصرف این مواد عبارتند از: افزایش مصرف نوشیدنی‌های الکلی، افزایش گرایش به مصرف دارو‌های استروئید‌های آنابولیک آندروژنیک، گرایش به جرائم جنایی، خشونت با همسر یا شریک زندگی، رفتار‌های مخاطره‌آمیز جنسی، اختلالات عضلانی، اختلال در خوردن و حتی ‌ایست قلبی.

رایج‌ترین APED مورد استفاده در بین جوانان شرکت‌کننده در این نظرسنجی با ۷۱. ۳ درصد، کافئین و پس از آن مکمل‌های پروتئینی (۶۳. ۴ درصد) و پودر‌های پروتئین آب پنیر یا شیک‌ها (۶۳. ۱ درصد) قرار داشتند.

بیش از یک سوم از شرکت کنندگان در نظرسنجی نیز (۳۴. ۶ درصد) از نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ۲۵. ۵ درصد کراتین و کمتر از یک چهارم آن‌ها (۲۴. ۵ درصد) از نوشیدنی‌های قبل از تمرین و (۲۱. ۳ درصد) از BCAA استفاده ‌کردند.

مواد افزایش‌دهنده وزن (۴. ۵ درصد) و قرص‌های آب (۲. ۳ درصد) کمترین میزان مصرف را در بین جوانان کانادایی داشتند.

هدف این جوانان از چیست؟

حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان مهم ترین هدف خود از مصرف مکمل‌ها و داروهای انرژی‌ زا را کاهش وزن و عضله‌سازی بیان کردند.

از نظر جنسیتی نیز به استثنای قرص‌های آب و پروبیوتیک‌ها، که زنان و دختران بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کردند، مصرف تمام APED‌ها در مردان و پسران در مقایسه با زنان یا دگرباشان، به طور قابل توجهی بیشتر بود.

این مطالعه همچنین نشان داد علیرغم افزایش استفاده از APED در مردان و پسران، نسبت قابل توجهی از دختران و زنان (۵۰ درصد) از پروتئین آب پنیر و تقریباً ۱۰ درصد کراتین و ۱۵ درصد از BCAA استفاده می‌کنند.

Call Now Button