آینده ی ربات های پیک‌

هر روز تعداد سفارشاتی که در کانادا با ربات ها تحویل داده می شوند بیشتر می شوند، اما موانع زیادی پیش روی این پیک ها هستند.

مثلا فست فود زنجیره‌ای پیتزا هات از ربات‌های شرکت Serve Robotics برای تحویل سفارشات برخی از مناطق ونکوور استفاده می‌کند. شرکت tiny mile در تورنتو، روبات‌های صورتی رنگی به نام جفری دارد که مسئول تحویل سفارشات آن بود، ولی مقامات شهرداری در سال گذشته استفاده از آن‌ها را ممنوع کردند.

هدف از استفاده از پیک‌های رباتی کاهش ترافیک، تشویق کسب و کارهای محلی و کمک به رستوران‌ها در ارائه سفارشات غذایی به مشتریان با هزینه‌ی کمتر است.

اما استفاده از این پیک ها برای همه خوشایند نیست. مخالفان می گویند، این ربات ها خطراتی را برای افراد دارای دید و امکانات حرکتی ضعیف و محدود، افراد مسن و کودکان ایجاد می‌کند. دوچرخه‌سواران نیز که از حضور اسکوترهای برقی در مسیرهای دوچرخه‌سواری عصبانی هستند، نمی خواهند روبات‌ها را نیز تحمل کنند.

برخی مخالفان نیز می گویند، این پیک ها جایگزین افراد مشغول در حوزه حمل و نقل و تحویل غذاها و کالاها در داخل کشور شده و نرخ بیکاری آنها را افزایش می دهند.

علی کاشانی، مدیر عامل شرکت Serve Robotics در ونکوور می گوید، ربات‌ها با ایجاد صدا و چراغ‌های چشمک زن دیگران را از حضور خود آگاه می‌کنند. آن‌ها مجهز به هوش مصنوعی، سیستم هدایت و ترمزهای اضطراری هستند که ایمنی را تضمین می کنند.

او معتقد است، استفاده از ربات‌ها در نهایت به نفع همه و محیط زیست خواهد بود. تخمین زده می شود نیمی از سفارشات در شعاعی کمتر از ۲.۵ کیلومتر از مبدا قرار دارند که ۹۰ درصد آن‌ها با ماشین حمل می‌شوند. حدود ۲ درصد از نرخ انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی مربوط به عملکرد افرادی است که از خودروهای خود برای سر زدن به نقاط قرار گرفته در همسایگی خود استفاده می‌کنند.

دیوید لپوفسکی، رئیس اتحادیه قوانین مربوط به دسترسی‌های افراد دارای معلولیت اونتاریو می گوید، از این ربات ها می‌توان برای حمل کالای قاچاق یا سلاح نیز استفاده کرد.

مانیش دانکلر، یکی از مدیران ارشد فست فودهای زنجیره‌ای پیتزا هات کانادا، می‌گوید، فرآیند تحویل پیتزا ارزش به خطر انداختن امنیت افراد جامعه را ندارد. وی گفت، ما تنها زمانی از این ربات ها استفاده خواهیم کرد، که ربات ها چندین هزار تحویل موفق را بدون آسیب رساندن به اشخاص انجام داده باشند.

Call Now Button