قانون بودجه 50/30/20 چگونه کار می کند

استراتژی های مختلفی برای مدیریت بودجه وجود دارد. در واقع، تعداد زیادی برنامه بودجه بندی در دسترس هستند که می توانند بسیاری از کارها را برای شما انجام دهند. قانون بودجه 50/30/20، که برای اولین بار در کتاب Elizabeth Warren و Amelia Warren Tyagi در سال 2005 با عنوان All Your Worth: The Ultimate Lifetime Money Plan ذکر شد، راهی است که می توانید برای انجام کارها دنبال کنید.

قانون بودجه 50/30/20 چیست؟
بودجه 50/30/20 پول شما را به سه بخش اصلی تقسیم می کند: نیازها، خواسته ها و بدهی/پس انداز. تقسیم بندی هزینه‌ها به این روش می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید پولتان دقیقاً کجا می‌رود.

شما با محاسبه دستمزد ماهیانه خود شروع ‌کنید. این حقوق شما منهای مالیات است. اگر یک طرح بیمه درمانی یا سهم بازنشستگی دارید که از چک حقوق شما کسر شده است، دوباره آن را اضافه کنید. اکنون شما حقوق ماهانه خود را می دانید، بیایید آن را بر اساس بودجه تقسیم کنیم.

توجه به این نکته مهم است که بودجه 50/30/20 فرض می کند که شما تقریباً همان مقدار پول را هر ماه به خانه می آورید. اگر درآمد ماه به ماه شما ثابت نیست، ممکن است یک روش بودجه بندی دیگر برای شرایط شما بهتر عمل کند.

50% از بودجه برای نیازها
حقوق ماهانه خود را به نصف تقسیم کنید. این عدد مقدار پولی است که برای نیازها اختصاص می دهید. مسکن، خدمات آب و برق، بیمه درمانی، مواد غذایی، حمل و نقل و نسخه ها همه به عنوان نیاز به حساب می آیند. برخی از بدهی ها نیز به عنوان یک نیاز در نظر گرفته می شود، مانند پرداخت کارت اعتباری یا پرداخت ماشین. اگر پرداخت ها را از دست بدهید، امتیاز اعتباری شما تأثیر منفی می گذارد. بنابراین، این یک نیاز است.

اما این یک لیست جامع نیست. اگر مطمئن نیستید که نیاز در مقابل خواسته چیست، تصور کنید اگر آن را از بین ببرید تأثیر آن چه خواهد بود. به عنوان مثال، بیمه درمانی یک نیاز است زیرا اگر از پوشش خودداری کنید جریمه خواهید شد. به علاوه، برای سلامتی شما ضروری است. موقعیت‌های پیچیده‌تر، مانند اینکه آیا تلفن همراه شما یک نیاز است یا یک خواسته، بیشتر فکر کنید. ممکن است یک نیاز باشد، اما داشتن هر چیزی بالاتر از یک تلفن همراه مدل پایه و ساده بیشتر به سمت یک خواسته متمایل می‌شود.

Andrea Woroch کارشناس صرفه جویی در پول می گوید، افراد نمی‌دانند که بسیاری از نیازهای آنها واقعاً به عنوان خواسته‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. او پیشنهاد می‌کند با ارزیابی صادقانه هزینه‌هایتان و جستجوی راه‌هایی برای بهبود و کاهش هزینه‌هایتان شروع کنید.

30٪ از بودجه برای خواسته ها
برای یافتن مبلغی که در این دسته دارید، دستمزد ماهیانه خود را در 0.3 ضرب کنید. خواسته هر چیزی است که نیاز اولیه برای زنده ماندن نیست. تعطیلات، نتفلیکس، عضویت در باشگاه و غذا خوردن در خارج از خانه همه به عنوان خواسته به حساب می آیند. بازدید از سالن زیبایی و خرید لباس نیز بخشی از این دسته است. جایی که خط مبهم می‌شود، هزینه‌هایی است که ممکن است آن را ضروری بدانید، اما در واقعیت، می‌توانید بدون آن زندگی کنید.

با بودجه 50/30/20، درصد بیشتری از پول خود را برای خواسته ها در مقابل پس انداز اختصاص می دهید. اگر هدف شما ایجاد ثروت یا پرداخت بدهی در سریع ترین زمان ممکن است، ممکن است بخواهید تخصیص های خود را تغییر دهید.

20٪ از بودجه برای بدهی/پس انداز
برای پیدا کردن آنچه باید برای بدهی و پس‌انداز کنار بگذارید، دستمزد دریافتی خود را در 0.2 ضرب کنید. به عنوان مثال، اگر چک حقوق شما پس از کسر مالیات 3200 دلار در ماه باشد، باید 640 دلار را برای بدهی و پس انداز کنار بگذارید. پس انداز شامل حساب های بازنشستگی، وجوه اضطراری و هر هدف مالی دیگری است که دارید. Woroch حتی به شما توصیه می‌کند«قبل از پرداخت هزینه‌های تجملاتی، ابتدا پس‌اندازهای [خود] را کنار بگذارید. یک ماشین حساب پس انداز می تواند به شما کمک کند تا ببینید چگونه این پول در طول زمان رشد می کند.

در مورد بدهی، این دسته شامل وام‌های دانشجویی یا سایر بدهی‌هایی است که می‌خواهید پول بیشتری برای پرداخت هزینه کنید. در حالی که دسته «نیازها» ممکن است شامل بخش بزرگی از بدهی ضروری شما (مانند کارت اعتباری شما) باشد، این پول برای هر گونه پرداخت اضافی است که می توانید پس از کنار گذاشتن وجوه حساب پس انداز بازنشستگی یا سلامتی انجام دهید.

لازم نیست احساس کنید به قانون 50/30/20 وابسته هستید. اگر می خواهید آن را به اهداف مالی شخصی خود تغییر دهید، کاملاً می توانید این کار را انجام دهید. در حالی که احتمالاً نمی خواهید برای نیازهای خود از 50% پس انداز پایین بیایید، همیشه می توانید خواسته های خود را کاهش دهید و به پس انداز خود اضافه کنید. از طرف دیگر، اگر بدون بدهی هستید و پس‌انداز سالمی دارید، شاید بتوانید خواسته‌های بیشتری را به خود بدهید. یا شاید درصدی برای کمک های خیریه اضافه کنید. اهداف مالی شما هر چه که هستند، به یاد داشته باشید که بهترین راه برای رسیدن به آنها، ایجاد یک برنامه است.

در نهایت، Woroch هشدار می دهد، به سرعت به داخل طرح نپرید. در حالی که صرفه جویی 20 درصد ممکن است زیاد به نظر نرسد، ممکن است خودتان را شگفت زده کنید. هرچند قدم به قدم این کار را انجام دهید زیرا سازگاری با تغییرات کوچک بسیار آسان تر از تغییر کامل زندگی است.

Call Now Button