کانادا برنامه ویدیویی TikTok را در دستگاه های تلفن همراه دولتی ممنوع کرد

دولت فدرال چند روز پس از آن که کمیسیونرهای فدرال و استانی حفظ حریم خصوصی شروع به بررسی پلت فرم رسانه های اجتماعی کردند، نصب TikTok در دستگاه های تلفن همراه دولت را ممنوع کرد.

در بیانیه ای از سوی Mona Fortier رئیس هیئت خزانه داری آمده است، این برنامه روز سه شنبه از دستگاه های تلفن همراه حذف خواهد شد.

پس از بررسی ها افسر ارشد اطلاعات کانادا تشخیص داد، TikTok سطح غیرقابل قبولی از خطر برای حریم خصوصی و امنیت را ارائه می دهد.

Fortier در این بیانیه گفت: در حالی که خطرات استفاده از این برنامه واضح است، ما در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر به خطر انداختن اطلاعات دولتی نداریم. این ممنوعیت یک اقدام پیشگیرانه است که سیاست کانادا را با شرکای بین‌المللی همسو می‌کند.

هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا اخیراً کارمندان دولتی را از استفاده از TikTok در دستگاه های کاری منع کرده اند.

در حالی که این ممنوعیت تا آنجا پیش نمی رود که این برنامه را به طور کامل در کانادا غیرقانونی شود، جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور گفت، ممکن است مردم و مشاغل را تشویق کند تا در مورد امنیت داده های خود فکر کنند.

ترودو گفت: من همیشه طرفدار دادن اطلاعات به کانادایی ها هستم تا آنها تصمیمات درستی بگیرند.

سخنگوی TikTok گفت، این رسانه اجتماعی، همیشه آماده ملاقات با مقامات دولتی، برای بحث در مورد نحوه محافظت از حریم خصوصی کانادایی ها است.

Errol Mendes استاد حقوق در دانشگاه اتاوا گفت، با توجه به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و این واقعیت که کشورهای دیگر قبلاً ممنوعیت‌های مشابهی را وضع کرده بودند، احتمالاً این تصمیم اجتناب‌ناپذیر است.

نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی از این واقعیت ناشی می‌شود که دولت چین در مالکیت TikTok، ByteDance، سهم دارد و قوانین به این کشور اجازه دسترسی به داده‌های کاربران را می‌دهد.

این ممنوعیت همچنین در زمان تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی با چین صورت می‌گیرد.

در اوایل ماه جاری، ایالات متحده یک بالن چینی در ارتفاع بالا را که در حریم هوایی کانادا نیز پرواز کرده بود، سرنگون کرد و گفت، این یک دستگاه جاسوسی مشکوک است. دولت چین گفته است این یک بالن هواشناسی بود که از مسیر خارج شد.

علاوه بر این، گزارش‌های اخیر رسانه‌ها نگرانی‌هایی را در مورد دخالت احتمالی چین در دو انتخابات اخیر فدرال کانادا ایجاد کرده است و احزاب اپوزیسیون را بر آن داشته تا درخواست تحقیق عمومی کنند.

Sara Grimes مدیر موسسه Knowledge Media Design در دانشگاه تورنتو می گوید، TikTok تنها اپلیکیشنی نیست که نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی را افزایش می‌دهد و اشاره کرد سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز کوهی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. و این صنعت به طور کلی نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

گزارشی توسط آزمایشگاه رسانه های اجتماعی در دانشگاه متروپولیتن تورنتو منتشر شده در سپتامبر نشان داد، از هر چهار کانادایی یک نفر در TikTok است، و 75 درصد از افراد بین 18 تا 24 سال نیز یک حساب کاربری در این اپلیکیشن دارند.

Call Now Button