بانک کانادا نرخ بهره را 4.5 درصد نگه می دارد

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره برنامه ریزی شده خود را پس از هشت افزایش متوالی از مارس 2022، ثابت حفظ کرد.

در طول سال 2022، این بانک هفت بار نرخ بهره را افزایش داد. افزایش دیگری در ژانویه سال جاری انجام و نرخ کلیدی را به 4.5 درصد رساند. بانک مرکزی کانادا تورم را دلیل اصلی افزایش نرخ بهره عنوان کرده است.

بانک مرکزی تصمیم بعدی خود برای اقتصاد و تورم را در 12 آوریل 2023 منتشر خواهد کرد.

نرخ تورم در ژانویه به 5.9 درصد کاهش یافت.

در بیانیه مطبوعاتی بانک آمده است: به طور کلی، آخرین داده‌ها با انتظارات بانک مبنی بر کاهش تورم CPI به حدود 3 درصد در اواسط سال جاری مطابقت دارد. اندازه‌گیری‌های سالانه تورم اصلی به حدود 5 درصد کاهش یافت و شاخص‌های 3 ماهه حدود 3.5 درصد است. هر دو باید کاهش بیشتری داشته باشند، و همچنین انتظارات تورمی کوتاه مدت، برای بازگرداندن تورم به هدف 2 درصد است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، برای ماه مارس، نرخ‌ها متوقف شود و اولین کاهش نرخ پس از چندین افزایش عمده رخ دهد.

James Laird مدیرعامل Ratehub.ca و رئیس وام‌دهنده وام مسکن CanWiseیکی از کارشناسانی بود که پیش‌بینی کرد بانک نرخ بهره کلیدی را روی 4.5 درصد نگه خواهد داشت.

Laird معتقد است که این خبر خوبی برای افرادی است که وام مسکن با نرخ متغیر دارند و هر کسی که دارای خط اعتباری سهام خانه (HELOC) است.

وام های مسکن با نرخ ثابت بر اساس اظهارنظر آینده بانک تغییر خواهد کرد. اگر بانک به لزوم افزایش بیشتر نرخ‌ها اشاره کند، شاهد افزایش بازده اوراق و نرخ‌های ثابت به دنبال آن خواهیم بود..

Laird معتقد است، اگر بانک در آینده نسبت به حفظ این نرخ اطمینان داشته باشد، می تواند از ارزش خانه حمایت کند. اگر بانک به افزایش بیشتر نرخ بهره ادامه دهد، این امر بر ارزش خانه‌ها در سراسر کانادا فشار نزولی وارد می‌کند.

بانک مرکزی کانادا در اطلاعیه ای در 8 فوریه اعلام کرد، افزایش شدید نرخ بهره تا کنون اثرات زیر را داشته است:
نرخ وام برای خانوارها و مشاغل افزایش یافته است.
هزینه ها به ویژه برای مسکن و اقلام بزرگ مانند مبلمان و لوازم خانگی کاهش یافته است.
بازار کار بسته است، اما نشانه های کوچک نشان می دهد که نرخ های بالاتر شروع به بهبود آن کرده اند.
تورم نیز در حال کاهش است – تا حدی به دلیل کاهش قیمت جهانی انرژی و بهبود زنجیره تامین، اما همچنین به لطف تقاضای پایین در کانادا.
کسب و کار ها کمتر فکر می کند تورم بالا دوام خواهد آورد. این مهم است زیرا انتظارات در مورد تورم بر تصمیم گیری در مورد قیمت ها و دستمزدها تأثیر می گذارد.

Call Now Button