رکورد تجارت کانادا و چین شکسته شد

رکورد جدیدی در تجارت میان کانادا و چین در سال ۲۰۲۲ ثبت شد، برای اولین بار ارزش واردات کانادا از چین به مرز ۱۰۰ میلیارد دلار رسید، که این نشان دهنده ی بازگشت شرایط زنجیره‌های تامین به دوران پیش از همه‌گیری است.

جیمز براندر، استاد اقتصاد دانشکده بازرگانی دانشگاه بریتیش کلمبیا، می گوید، در حال حاضر شرکت‌ها موضوعات سیاسی را از امور اقتصادی و تجاری جدا کرده‌اند. تنش‌هایی وجود دارند، اما جریان‌های اقتصادی یا تجاری و به طور کلی فعالیت‌های اقتصادی، چندان تحت تأثیر تنش‌های سیاسی قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه یک سیاست صریح وجود داشته باشد.

میزان واردات کانادا از چین در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد و ۲۷ میلیون و ۹۶۸ هزار دلار کالا بوده که نسبت به واردات ۸۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.

بیشترین کالای وارداتی کانادا از چین در سال ۲۰۲۲، کالاهای مصرفی با ۳۱ میلیارد دلار و تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی به ارزش ۲۸ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، صادرات کانادا به چین نیز با ۲۷.۹ میلیارد دلار به بالاترین سطح خود رسیده است. چین سال گذشته ممنوعیت سه ساله واردات کانولای کانادایی را لغو کرد.

از پس از دستگیری منگ وانژو، مدیر اجرایی چینی هوآوی در سال ۲۰۱۸ و بازداشت مایکل اسپاور و مایکل کوریگ کانادایی در چین رخ داد، این بالاترین نرخ صادرات بین دو کشور بوده است.

البته تنش‌های دو کشور همچنان در بحبوحه ادعاهای مداخله چین در انتخابات کانادا و تایید دولت بر عملیات جاسوسی چین، همچنان بالاست.

Call Now Button