تاثیر اپلیکیشن TikTok بر سلامت روان

یک مطالعه از سوی دانشگاه Minnesota نشان می دهد، اپلیکیشن TikTok سلامت روان کاربرانش را تحت تاثیر قرار می دهد.

این تحقیق مشخص کرد که TikTok با الگوریتم منحصر به فرد خود، به افراد حس تعلق به جامعه را القا می‌کند و باعث می‌شود درون خود را کشف کنند، اما همچنین آنها را به طور مداوم در معرض محتوای مضر قرار می‌دهد.

محققان این پژوهش با افراد ۱۶ تا ۵۴ ساله‌ای که در معرض محتوای سلامت روان این پلتفرم بودند، ۱۶ مصاحبه انجام دادند که هر کدام بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه به طول انجامید.

محققان می گویند، اپلیکیشن TikTok به جای نمایش پست کاربرانی که دنبال می‌کنیم، از یک سیستم توصیه در بخش “برای شما” استفاده می‌کند. این رویکرد شخصی‌سازی شده ممکن است از احساس تنهایی برخی از کاربران جلوگیری کند، اما می‌تواند برخی دیگر را به چاه بیاندازد.

اشلی میلتون، نویسنده اول این مقاله و دانشجوی دکترای مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه Minnesota می گوید، TikTok یک پلتفرم عظیم در حوزه‌ی سلامت روان است و باطلاعات منتشر شده در آن گاه مفید است، اما در برخی از مواقع ممکن است به دلیل نحوه عملکرد آن، محتواهای یکسانی در اختیار شما قرار بگیرد و این همان جایی است که مفید بودنشان ممکن است باعث ناراحتی و تحریک شما بشود.

برخی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند، با وجود دکمه‌ی not interested در این اپلیکیشن، فیدهایشان همچنان محتوای منفی سلامت روان را نشان می‌دهد که موجب احساس ناراحتی می‌شود و همین باعث ترک موقت یا همیشگی TikTok توسط آنها شده است.

شرکت کنندگان همچنین گفتند، انقدر به اسکرول کردن ادامه می‌دهند تا بتوانند چرخش خود در اپلیکیشن را با یک پست خوب تمام کنند.

Call Now Button