رواج فریز کردن تخمک در کانادا

بسیاری از زوج ها به دلایل مختلف برنامه‌ بچه‌ دار شدن خود را به تاخیر می ‌اندازند، به همین دلیل فریز کردن تخمک و سایر درمان ‌های باروری در کانادا رواج بسیاری پیدا کرده است.

در اولین سال پاندمی کووید19 یعنی سال 2020، تعداد نوزادان متولد شده در کانادا به کمترین میزان در 15 سال اخیر و نرخ باروری به پایین ‌ترین حد خود 1.41 فرزند به ازای هر زن کاهش یافت.

در سال 2021 نیز 24 درصد از کانادایی ‌های 15 تا 49 ساله برنامه بچه دار شدن خود را به دلیل پاندمی تغییر دادند.

به گفته کارولین دوبه مدیر اجرایی Fertility Matters Canada از زمان شروع پاندمی تعداد زنانی که برای تضمین بارداری خود در آینده، تخمک های شان را فریز می کنند افزایش پیدا کرده است. آنها تخمک های خود را در سنین پایین فریز می کنند تا بتوانند برای تمرکز بر حرفه، تحصیل و غیره بارداری خود را به تاخیر بیاندازند.

چند سال پیش، شرکت ‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، اپل و فیسبوک هزینه فریز کردن تخمک را به کارمندان زن خود پرداخت کردند تا بتوانند کارمندان زن جوان بیشتری را جذب کنند.

در حال حاضر نیز برخی از شرکت ‌ها در کانادا کمک مالی فریز تخمک یا اسپرم را ارائه می دهند.

باروری زنان پس از 30 سالگی کاهش یافته و بعد از 35 سالگی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل فریز تخمک راهی برای تضمین بارداری است. هزینه فریز تخمک بسیار بالا و در کانادا حدود 10 هزار دلار یا بیشتر است که شامل هزینه های دارو، عمل تخمک گیری و هزینه نگهداری سالانه تخمک هاست.

در عمل فریز کردن تخمک دارویی برای تحریک تخمدان ها به شخص داده می شود و در روشی مشابهIVF تخمک ها را بعد از حدود 2 هفته از بدن زن خارج می کنند.

پزشکان می گویند، بهترین سن برای فریز تخمک، دهه 20 و اوایل 30 سالگی است. هیچ تاریخ انقضایی برای تخمک های فریز شده وجود ندارد.

عمل فریز تخمک برای بیماران سرطانی که درمان بر میزان باروری آنها تاثیر می گذارد نیز مفید است.

پزشکان می گویند، فریز تخمک یک فرآیند ایمن و موثر است، اما برخی از زنان ممکن است علائم خفیفی مانند نفخ و سردرد را تجربه کنند.

در برخی افراد این عمل می تواند منجر به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان شود که در آن تخمدان ها بزرگ می شوند و به دلیل مصرف دارو، کیست تشکیل می شود اما با گذشت زمان بهتر می شود و نیازی به جراحی نیست.

Call Now Button