اثر اسید آمینه تورین بر افزایش طول عمر

محققان دانشگاه کلمبیا می‌گویند اسید آمینه ی تورین به‌عنوان یک عامل ضدپیری، می تواند باعث افزایش طول عمر در برخی حیوانات آزمایشگاهی شود.

نتایج تحقیق آنها نشان می دهد، کمبود ماده مغذی تورین در گوشت، ماهی و فراورده‌های لبنی باعث پیری در حیوانات می‌شود. دانشمندان می گویند، بسیاری از عوامل دیگر باعث پیری هستند و مشخص نیست این یافته‌ها که در ژورنال Science منتشر شده، برای انسان‌ها نیز صادق است یا خیر.

این محققان غلظت تورین در خون موش‌ها و میمون‌ها را اندازه‌گیری کرده و دریافتند با افزایش سن، سطح این ماده کاهش پیدا می کند. مثلا میمون‌های ۱۵ ساله، ۸۵ درصد کمتر از میمون‌های ۵ ساله تورین در خون خود داشتند. آنها دریافتند که سطح تورین در انسان‌های ۶۰ ساله تنها یک سوم میزان تورین موجود در افراد ۵ ساله است.

تیم تحقیقاتی، در یک فرایند طولانی‌مدت محلول روزانه تورین را به گروهی از موش‌ها دادند، که باعث افزایش ۱۰ درصد طول عمر این حیوانات شد.

در گزارش این تحقیق آمده است، حیواناتی که به‌مدت یک سال تورین دریافت کردند، در مقایسه با گروه دیگر تقریباً در تمام معیارها سالم‌تر بودند. آنها افزایش مصرف انرژی، افزایش توده استخوانی، کاهش افسردگی، بهبود قدرت و استقامت عضلانی و کاهش مقاومت به انسولین داشتند.

هنوز مشخص نیست مکمل‌های تورین باعث افزایش طول عمر یا بهبود سلامت انسان می‌شود یا خیر اما بررسی ها در بزرگسالان اروپایی نشان می‌دهد احتمال آن وجود دارد.

محققان پارامترهای سلامتی ۱۲ هزار بزرگسال ۶۰ ساله و بالاتر را در اروپا بررسی و گزارش دادند، افرادی که سطوح بالاتری از تورین داشتند، سالم‌تر بوده و سطوح پایین‌تری از چاقی، سطح التهاب پایین‌تر، کاهش فشار خون بالا و موارد کمتر دیابت نوع ۲ داشتند.

برخی دانشمندان دیگر اما می گویند، اگرچه تورین محافظ سلول‌ها است و بقای آنها را تقویت می‌کند، اما روند پیری پیچیده است و تورین به تنهایی چیزی نیست که این روند را تغییر دهد.

Call Now Button