چگونه رشد جمعیت بر همه چیز از شغل گرفته تا مسکن در اقتصاد تأثیر می گذارد

رشد سریع جمعیت درک اقتصاددانان از اقتصاد را به چالش می کشد، زیرا آنها بر نحوه واکنش شرکت ها و مصرف کنندگان به نرخ های بهره بالا نظارت می کنند.

اقتصاد کانادا تا این لحظه از انتظارات در سال جاری بهتر عمل کرده است، و از کاهشی که بسیاری از پیش بینی کنندگان در واکنش به افزایش نرخ های تهاجمی بانک کانادا پیش بینی می کردند، اجتناب کرده است. انعطاف‌پذیری اقتصاد کانادا بانک مرکزی را بر آن داشت تا هفته گذشته دوباره نرخ بهره را افزایش دهد و گفت خطر تورم افزایش یافته است.

اما نگاه دقیق‌تر به اعداد نشان می‌دهد، رشد بالای جمعیت تا حدی مسئول نتایج قوی اقتصادی است و به طور بالقوه بازار مسکن را در زمانی که نرخ‌های بهره بالا قرار است تقاضا را سرکوب کند، حمایت می‌کند.

در اینجا چگونگی تأثیر رشد جمعیت بر مشاغل، رشد و بازار مسکن آورده شده است:

شغل ها

بازار کار کانادا پس از بیماری همه گیر بهبود قابل توجهی را تجربه کرد و حتی با شروع افزایش نرخ بهره در سال گذشته، به افزایش مشاغل ادامه داد.

اما بیشتر رشد اشتغال را می توان به مهاجرت نسبت داد.

در سال 2022، جمعیت کانادا بیش از یک میلیون نفر افزایش یافت و با استقبال بیشتر مهاجران، رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. هجوم مردم به کشور باعث افزایش نیروی کار شد که در سال گذشته 200 هزار نفر افزایش یافت. اشتغال نیز به سرعت افزایش یافت زیرا اقتصاد 400000 شغل ایجاد کرد.

Douglas Porter اقتصاددان ارشد BMO گفت، قبل از همه‌گیری، اقتصاد کانادا 10000 تا 15000 شغل در یک ماه ایجاد می‌کرد.

Porter گفت: اکنون این رقم به 25000 نفر می رسد. این تقریباً همان چیزی است که در یک ماه فقط برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری به آن نیاز داریم.

Mikal Skuterud استاد اقتصاد دانشگاه Waterloo گفت، ارقام سرفصل مانند تعداد مشاغل اضافه شده همیشه برای درک اینکه چقدر اقتصاد برای افراد عادی خوب است، به خصوص در شرایط رشد شدید جمعیت مفید نیست.

Skuterud گفت: سطح اشتغال بسیار افزایش خواهد یافت، فقط به این دلیل که ما افراد زیادی را به جمعیت اضافه می کنیم. اما من فکر نمی کنم که این لزوماً چیز زیادی در مورد سلامت بازار کار به ما بگوید.

رشد اقتصادی

رشد بیشتر جمعیت همچنین باعث افزایش اندازه اقتصاد می شود زیرا افراد بیشتری شغل پیدا می کنند و پول خرج کالاها و خدمات می کنند.

در طول سه ماهه اول سال، تولید ناخالص داخلی واقعی – که اندازه اقتصاد را اندازه گیری می کند – با نرخ سالانه 3.1 درصد رشد کرد.

مخارج مصرف کننده نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت و با نرخ سالانه 5.7 درصد افزایش یافت.

در حالی که رشد جمعیت تمام افزایش فعالیت های اقتصادی را به حساب نمی آورد، Porter گفت، نرخ رشد جمعیت باید تا حدودی در بررسی ارقام رشد در نظر گرفته شود.

Porter گفت: ما همچنین باید حداقل تا حدودی به خاطر داشته باشیم که نرخ رشد زیربنایی جمعیت چیست قبل از اینکه همه در مورد رشد دو درصدی هیجان زده شویم، این واقعاً چشمگیر نیست.

برای سنجش میزان پیشرفت اقتصاد برای افراد متوسط، اقتصاددانان ترجیح می دهند به تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه نگاه کنند. این رقم بین سه ماهه آخر سال 2022 و سه ماهه اول 2023 ثابت باقی ماند.

مسکن

از آنجایی که بانک مرکزی کانادا به دنبال متعادل کردن مجدد تقاضا و عرضه در اقتصاد است، اقتصاددانان و بانک مرکزی عموماً مطمئن نیستند که تأثیر خالص مهاجرت بیشتر بر تورم چه خواهد بود.

اما Royce Mendes مدیر عامل و رئیس استراتژی کلان در Desjardins، استدلال می‌کند، رشد جمعیت با افزایش تقاضا در بازار مسکن، با تلاش‌های بانک کانادا تداخل دارد.

Mendes گفت: مهاجرت بالاتر با یک اثر جانبی کاهش تأثیر سیاست پولی از نظر تأثیر آن بر بازار مسکن همراه است.

فعالیت در بازار مسکن در سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافت زیرا بانک مرکزی کانادا شروع به افزایش نرخ بهره کرد. با این حال، اخیراً، به نظر می رسد که بازار مسکن با افزایش مجدد تقاضا به یک سطح بالاتر رفته است.

تحلیل اخیر BMO نشان داد، به ازای هر یک درصد رشد جمعیت، قیمت مسکن معمولاً سه درصد افزایش می یابد. این یافته هم برای مقرون به صرفه بودن مسکن و هم برای تلاش های بانک مرکزی کانادا برای کنترل تورم، پیامدهایی دارد.

معاون بانک مرکزی کانادا، Paul Beaudry در مصاحبه ای اذعان داشت، مهاجرت بیشتر ممکن است تأثیر نرخ های بهره بالاتر بر بازار مسکن را کمرنگ کند.

Beaudry گفت: ما می دانیم که بخش بزرگی از مشکل بازار مسکن در کانادا کمبود عرضه کافی است. بنابراین ورود تعداد زیادی از مردم و عدم موفقیت در ساخت به اندازه کافی مطمئناً مشکل ایجاد می کند.

Call Now Button